MINGGU 12
Tarikh / Hari | Isnin (22.3.2010) |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 39 orang |
Aktiviti | Mengembalikan ujian pertengahan semestar satu dan perbincangan jawapan kenegaraan dan penyelesaian masalah. |
Objektif | 1. Pelajar dapat mengenalpasti cara pemerolehan jawapan (melalui tunjukcara) – penyelesaian masalah. 2. Pelajar dapat mengenalpasti punca / sumber jawapan yang tepat (kenegaraan) |
Aktiviti | 1. Perbincangan |
Refleksi | Kelemahan ketara ramai pelajar membuat pengiraan – akan diperbanyakan latihan penyelesaian masalah. |
Tarikh / Hari | Selasa (23.3.2010) |
Masa | 8.15 – 9.25 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 39 orang |
Tajuk Am | Bab 12. Dasar Luar dan Kerjasama Serantau |
Subtajuk | a. Faktor penentu dasar luar b. Kronologi dasar luar sejak merdeka – kini c. Isu membabitkan dasar luar – Apartied, Antartika, Palestine |
Objektif | 1. Menyatakan 7 faktor penentu dasar luar. 2. Mengalurkan kronologi perkmbangan dasar luar 3. Menyatakan bentuk penglibatan / pendirian negara terhadap isu luar |
Aktiviti | a. Penerangan ’powerpoint’ b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Refleksi | Pelajar nampaknya kurang memahami dasar luar kerana kurang pembacaan berita luar negara. |
Tarikh / Hari | Rabu (24.3.2010) |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 39 orang |
Tajuk | Obesiti (Esei Laras Sains) |
Objektif | 1. Menyatakan dua punca dan dua kesan obesiti. 2. Menghasilkan esei lengkap alam masa 45 minit. |
Aktiviti | a. Penerangan / Soal jawab b. Membuat latihan |
BBM | LCD dan Laptop |
Refleksi | Pelajar nampaknya sukar berhujah berdasarkan laras sains dan memunculkan kata kunci laras sastera. |
Tarikh / Hari | Rabu (24.3.10) |
Masa | 12.05 – 12.40 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 39 orang |
Tajuk | Isu-isu Semasa |
Objektif | 1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial, ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara. 2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut. |
Aktiviti | Pembentangan berita |
BBM | Keratan Akhbar |
Refleksi | Isu yang dibentangkan menarik lebih-lebih lagi berita di mahkamah. |
Tarikh / Hari | Khamis (25.3.2010) |
Masa | 12.05 – 12.40 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 39 orang |
Tajuk | Penyelesaian Masalah (Soalan Ujian) |
Objektif | 1. Pelajar memahami cara memperoleh jawapan ujian. |
Aktiviti | 1. Tunjukcara 2. Menjawab Latihan |
BBM | Kertas ujian |
Refleksi | Masih ramai yang agak lemah membuat pengiraan. |
Tarikh / Hari | JUMAAT (26.3.2010) |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 39 orang |
Tajuk Am | Media massa |
Subtajuk | a.Kebaikan media massa b. Keburukan media massa |
Objektif | i. Pelajar dapat menyatakan 3 – 4 kebaikan media massa. ii. Pelajar dapat menyatakan 2- 3 keburukan media massa. iii. Pelajar dapat menyatakan 2 – 3 langkah membudayakan media yang positif. |
Aktiviti | a. Penerangan ’powerpoint’ b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Refleksi | Pembentangan menarik cuma perlu fakta terkini (isu-isu semasa) |
Tarikh / Hari | Sabtu (27.3.10) |
Masa | 12.05 – 12.40 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 39 orang |
Catatan | CTR – Seminar Tenaga Bergerak Biro Tatanegara Pelajar diberi latihan Penyelesaian Masalah (6 soalan) Teks Efektif STPM |
MINGGU 13
Tarikh / Hari | Isnin (29.3.2010) |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 39 orang |
Tajuk | Bab 12. Dasar Luar dan Kerjasama Serantau |
Subtajuk | d. ASEAN e. Isu-isu sekitar ASEAN – Kemboja, Spratly |
Objektif | 1. Menyatakan peranan ASEAN dalam bidang politik, sosial dan ekonomi. 2. Menyatakan isu-isu dan kerjasama peringkat ASEAN. |
Aktiviti | a. Penerangan ’powerpoint’ b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Refleksi | Pelajar diminta membuat kerja susulan – dalam bentuk peta minda/ carta tentang ASEAN. |
Tarikh / Hari | Selasa (30.3.10) |
Masa | 8.15 – 8.25 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 39 orang |
Tajuk Am | 7. Tenaga Alternatif |
Tajuk Khas | a. Tenaga angin b. Tenaga suria c. Tenaga hidro e. Tenaga nuklear |
Objektif | 1. Menyatakan 2 – 3 kelebihan / kebaikan setiap tenaga. 2. Menyatakan 2 – 3 kekurangan / keburukan setiap tenaga. |
Aktiviti | a. Penerangan ’powerpoint’ b. Soal jawab |
BBM | LCD dan laptop |
Refleksi | Fakta perlu ditambah (lebih-lebih lagi contoh di Malaysia) |
Tarikh / Hari | Rabu (31.3.2010) |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 39 orang |
Tajuk | Mentafsir grafik (Carta Aliran) – Punca Menyebabkan Banjir |
Objektif | 1. Pelajar dapat menghujahkan 6 isi faktor kejayaan pelajar. 2. Mengulas dan mentafsir carta aliran. |
Aktiviti | 1. Perbincangan 2. Menjawab Latihan |
BBM | Bahan edaran (fotostat) |
Refleksi | Ulasan dan huraian tentang isi pelajar agak baik dengan sedikit bantuan perbincangan. |
Tarikh / Hari | Rabu (31.3.10) |
Masa | 12.05 – 12.40 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 39 orang |
Tajuk | Isu-isu Semasa |
Objektif | 1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial, ekonomi dll membabitkan dalam dan luar Negara. 2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut. |
Aktiviti | Pembentangan berita |
BBM | Keratan Akhbar |
Refleksi | Berita ok dan pelajar diminta mengulas Model Ekonomi Baru yang dilancarkan pada 30.3.2010 dengan lebih terperinci. |
Tarikh / Hari | Khamis (1.4.2010) |
Masa | 12.05 – 12.40 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 39 orang |
Tajuk | Penyelesaian Masalah |
Objektif | 1. Pelajar dapat menjawab betul sekurang-kurangnya 5 daripada 7 soalan. |
Aktiviti | 1. Tunjukcara 2. Menjawab Latihan |
BBM | Bahan edaran (fotostat) Penerbitan Ilmu Bakti Set 4. 52 - 58 |
Refleksi | |
Tarikh / Hari | Jumaat (2.4.10) |
Catatan | CUTI UMUM – GOOD FRIDAY |
Tuan,
ReplyDeleteT.kasih kerana telah menghantar rph untuk disemak.
Saya dapati ianya lengkap dan tersusun.
Diharap pelajar dapat menafaat daripada usaha murni tuan.
"The grand essentials to happiness are something to do, someone to love, and something to hope for"- Joseph Emerson