MINGGU 1
Tarikh / Hari | Isnin (3.1.2011) |
Masa | 09.25 – 10.25 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Catatan | Pemberian 18 tajuk pembentangan dan penerangan bagaimana membuat pembentangan. Selain itu diterangkan persediaan untuk kenegaraan dan pembacaan berita. |
Tarikh / Hari | Selasa (4.1.2011) |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk | Bab 8. Sejarah dan Sumber Undang-undang Malaysia |
Subtajuk | i.Undang-undang Adat Melayu(temenggung & Pepatih) ii.Undang-undang Islam iii.Undang-undang Adat Cina dan India |
Objektif | 1. Menyusur galurkan sejarah perkembangan undang-undang negara. 2. Membezakan undang-undang adat Temenggung dengan Pepatih. |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Refleksi | Segelintir pelajar masih gagal membezakan tiga ciri utama adat Temenggung dan adat Pepatih. |
Tarikh / Hari | Rabu (5.1.2011) |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk | Pemahaman |
Subtajuk | i.Lumba Haram ii. Masalah mental |
Objektif | a.Pelajar dapat menyatakan maksud dan punca masalah tersebut. b. Pelajar dapat menyatakan cara menangani masalah tersebut. |
Aktiviti | i.Soal jawab ii.Menjawab Latihan |
BBM | Bahan edaran (fotostat) Lembaran Efektif (m.s 201) |
Refleksi / Catatan | Jawapan pelajar bagi soalan bahagian kedua perlu penambah baikan daripada guru |
Tarikh / Hari | Selasa (4.1.2011) |
Masa | 12.05 – 12.40 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk | Isu-isu Semasa (Pembacaan berita seminggu) |
Objektif | 1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial, ekonomi dll membabitkan dalam dan luar Negara. 2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut. |
Aktiviti | Pembentangan berita Soal jawab |
BBM | Keratan Akhbar |
Refleksi | Berita sederhana dan guru meminta kesinambungannya minggu hadapan. |
Tarikh / Hari | Khamis (6.1.2011) |
Masa | 9.45 – 10.55 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk | Penyelesaian Masalah |
Objektif | i.Pelajar dapat menjawab betul sekurang-kurangnya 5 daripada 9 soalan. |
Aktiviti | i.Tunjukcara ii.Menjawab Latihan |
BBM | Bahan edaran (fotostat) – Oxford Fajar m.s 84 & 85 |
Refleksi | 3 soalan agak sukar (majoriti gagal menjawab dengan tepat). Masih ramai yang agak lemah mengira |
Tarikh / Hari | Jumaat (7.1.2011) |
Masa | 9.40 – 10.40 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk | Bab 8. Sejarah dan Sumber Undang-undang Malaysia |
Subtajuk | i.Undang-undang Penjajah – Portugis & Belanda ii.Undang2 Inggeris – Sabah, Sarawak, Semenanjung iii.Keputusan Mahkamah |
Objektif | 1. Menyusur galurkan sejarah perkembangan undang-undang negara. 2. Membezakan undang-undang penjajah. |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Refleksi | Segelintir pelajar masih gagal membezakan tiga ciri utama adat Temenggung dan adat Pepatih. |
MINGGU 2
Tarikh / Hari | Isnin (10.1.2011) |
Masa | 9.45 – 10.55 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk | Penyelesaian Masalah |
Objektif | a.Pelajar dapat menjawab betul sekurang-kurangnya 2 daripada 3 soalan. |
Aktiviti | i.Tunjukcara ii.Menjawab Latihan |
BBM | Bahan edaran (fotostat) |
Refleksi | Sebahagian besar pelajar masih lemah membuat pengiraan – soalan 1 dan 3 yang agak sukar. |
Tarikh / Hari | Selasa (11.1.2011) |
Masa | 9.45 – 10.55 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk | Bab 9. Sistem Perundangan Malaysia |
Subtajuk | i.Komponen Parlimen (YDA, Dewan Rakyat & Dewan Negara) ii.Keistimewaan Parlimen |
Objektif | 1. Menyatakan fungsi utama setiap komponen parlimen. 2. Menyatakan beberapa keistimewaan ahli parlimen. |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Refleksi | Pelajar kadangkala masih gagal membezakan antara ahli dewan rakyat dan dewan negara. |
Tarikh / Hari | Selasa (11.1.2011) |
Masa | 12.05 – 12.40 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk | Isu-isu Semasa |
Objektif | 1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial, ekonomi dll membabitkan dalam dan luar Negara. 2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut. |
Aktiviti | Pembentangan berita Soal jawab |
BBM | Keratan Akhbar |
Refleksi | Seorang pelajar gagal menyediakan akhbar diminta mengulas berita esok. |
Tarikh / Hari | Rabu (12.1.2011) |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk | Mentafsir grafik – Punca2 gangguan Sistem Imunisasi |
Objektif | i.Pelajar dapat mengenalpasti perkara penting yang akan diulas. ii.Mengulas dan mentafsir bahan grafik |
Aktiviti | a.Soal jawab b.Menjawab Latihan |
BBM | Bahan edaran (fotostat) – Lembaran Efektif STPM m.s 219 |
Refleksi | Kesilapan yang ramai dilakukan oleh pelajar adalah gagal membuat data proses dan hanya mengulas data mentah. Alasan untuk data juga agak cetek. |
Tarikh / Hari | Khamis (13.1.2011) |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk | Membuat bahan grafik (graf garis bar bertindan) |
Objektif | i.Pelajar dapat mengenalpasti graf yang akan dibuat. Ii.Membuat/lukis bahan grafik (graf bar bertindan) dalam masa 50 minit. |
Aktiviti | i.Soal jawab ii.Menjawab Latihan |
BBM | Bahan edaran (fotostat) |
Refleksi | Sebahagian besar pelajar gagal menghasilkan graf dalam masa 50 minit. |
Tarikh / Hari | Jumaat (14.1.2011) |
Masa | 9.40 – 10.40 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk Am | Bab 9. Sistem Perundangan Malaysia |
Tajuk Khas | a.Proses Penggubalan Rang Undang-undang b.Badan Perundangan Negeri (Raja/TYT & DUN) |
Objektif | 1. Menyusur galurkan proses pengubalan rang undang-undang. 2. Menyatakan fungsi utama setiap komponen badan perundangan negeri. |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Refleksi | Proses Mengubal Undang2 perlu diperjelaskan dengan terperinci kerana terdapat kekeliruan pelajar antara peranan Dewan Negara dan Dewan Rakyat. |
Cikgu,
ReplyDeleteTerima kasih dan syabas kerana menghantar RPH yang lengkap dan kemaskini.
Keep up the excellent work.
Have a nice day!