Sunday, January 16, 2011

RPH MINGGU 1 & 2 (2011)

MINGGU 1


 

Tarikh / Hari

Isnin (3.1.2011)

Masa

09.25 – 10.25

Mata pelajaran

Pengajian Am 2

Tingkatan

6AK4

Jumlah Pelajar

23 orang

Catatan

Pemberian 18 tajuk pembentangan dan penerangan bagaimana membuat pembentangan. Selain itu diterangkan persediaan untuk kenegaraan dan pembacaan berita.


 

Tarikh / Hari

Selasa (4.1.2011)

Masa

7.05 – 8.15

Mata pelajaran

Pengajian Am 1

Tingkatan

6AK4

Jumlah Pelajar

23 orang

Tajuk

Bab 8. Sejarah dan Sumber Undang-undang Malaysia

Subtajuk

i.Undang-undang Adat Melayu(temenggung & Pepatih)

ii.Undang-undang Islam

iii.Undang-undang Adat Cina dan India

Objektif

1. Menyusur galurkan sejarah perkembangan undang-undang negara.

2. Membezakan undang-undang adat Temenggung dengan Pepatih.

Aktiviti

a. Penerangan 'powerpoint'

b. Soal jawab

BBM

LCD dan Laptop

Refleksi

Segelintir pelajar masih gagal membezakan tiga ciri utama adat Temenggung dan adat Pepatih.


 

Tarikh / Hari

Rabu (5.1.2011)

Masa

7.05 – 8.15

Mata pelajaran

Pengajian Am 2

Tingkatan

6AK4

Jumlah Pelajar

23 orang

Tajuk

Pemahaman

Subtajuk

i.Lumba Haram

ii. Masalah mental

Objektif

a.Pelajar dapat menyatakan maksud dan punca masalah tersebut.

b. Pelajar dapat menyatakan cara menangani masalah tersebut.

Aktiviti

i.Soal jawab

ii.Menjawab Latihan

BBM

Bahan edaran (fotostat) Lembaran Efektif (m.s 201)

Refleksi / Catatan

Jawapan pelajar bagi soalan bahagian kedua perlu penambah baikan daripada guru


 

Tarikh / Hari

Selasa (4.1.2011)

Masa

12.05 – 12.40

Mata pelajaran

Pengajian Am 1

Tingkatan

6AK4

Jumlah Pelajar

23 orang

Tajuk

Isu-isu Semasa (Pembacaan berita seminggu)

Objektif

1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial,

ekonomi dll membabitkan dalam dan luar Negara.

2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut.

Aktiviti

Pembentangan berita

Soal jawab

BBM

Keratan Akhbar

Refleksi

Berita sederhana dan guru meminta kesinambungannya minggu hadapan.


 

Tarikh / Hari

Khamis (6.1.2011)

Masa

9.45 – 10.55

Mata pelajaran

Pengajian Am 2

Tingkatan

6AK4

Jumlah Pelajar

23 orang

Tajuk

Penyelesaian Masalah

Objektif

i.Pelajar dapat menjawab betul sekurang-kurangnya 5 daripada 9 soalan.

Aktiviti

i.Tunjukcara

ii.Menjawab Latihan

BBM

Bahan edaran (fotostat) – Oxford Fajar m.s 84 & 85

Refleksi

3 soalan agak sukar (majoriti gagal menjawab dengan tepat). Masih ramai yang agak lemah mengira


 

Tarikh / Hari

Jumaat (7.1.2011)

Masa

9.40 – 10.40

Mata pelajaran

Pengajian Am 1

Tingkatan

6AK4

Jumlah Pelajar

23 orang

Tajuk

Bab 8. Sejarah dan Sumber Undang-undang Malaysia

Subtajuk

i.Undang-undang Penjajah – Portugis & Belanda

ii.Undang2 Inggeris – Sabah, Sarawak, Semenanjung

iii.Keputusan Mahkamah

Objektif

1. Menyusur galurkan sejarah perkembangan undang-undang negara.

2. Membezakan undang-undang penjajah.

Aktiviti

a. Penerangan 'powerpoint'

b. Soal jawab

BBM

LCD dan Laptop

Refleksi

Segelintir pelajar masih gagal membezakan tiga ciri utama adat Temenggung dan adat Pepatih.


 

MINGGU 2

Tarikh / Hari

Isnin (10.1.2011)

Masa

9.45 – 10.55

Mata pelajaran

Pengajian Am 2

Tingkatan

6AK4

Jumlah Pelajar

23 orang

Tajuk

Penyelesaian Masalah

Objektif

a.Pelajar dapat menjawab betul sekurang-kurangnya 2 daripada 3 soalan.

Aktiviti

i.Tunjukcara

ii.Menjawab Latihan

BBM

Bahan edaran (fotostat)

Refleksi

Sebahagian besar pelajar masih lemah membuat pengiraan – soalan 1 dan 3 yang agak sukar.


 

Tarikh / Hari

Selasa (11.1.2011)

Masa

9.45 – 10.55

Mata pelajaran

Pengajian Am 1

Tingkatan

6AK4

Jumlah Pelajar

23 orang

Tajuk

Bab 9. Sistem Perundangan Malaysia

Subtajuk

i.Komponen Parlimen (YDA, Dewan Rakyat & Dewan Negara)

ii.Keistimewaan Parlimen

Objektif

1. Menyatakan fungsi utama setiap komponen parlimen.

2. Menyatakan beberapa keistimewaan ahli parlimen.

Aktiviti

a. Penerangan 'powerpoint'

b. Soal jawab

BBM

LCD dan Laptop

Refleksi

Pelajar kadangkala masih gagal membezakan antara ahli dewan rakyat dan dewan negara.


 

Tarikh / Hari

Selasa (11.1.2011)

Masa

12.05 – 12.40

Mata pelajaran

Pengajian Am 1

Tingkatan

6AK4

Jumlah Pelajar

23 orang

Tajuk

Isu-isu Semasa

Objektif

1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial,

ekonomi dll membabitkan dalam dan luar Negara.

2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut.

Aktiviti

Pembentangan berita

Soal jawab

BBM

Keratan Akhbar

Refleksi

Seorang pelajar gagal menyediakan akhbar diminta mengulas berita esok.


 


 

Tarikh / Hari

Rabu (12.1.2011)

Masa

7.05 – 8.15

Mata pelajaran

Pengajian Am 2

Tingkatan

6AK4

Jumlah Pelajar

23 orang

Tajuk

Mentafsir grafik – Punca2 gangguan Sistem Imunisasi

Objektif

i.Pelajar dapat mengenalpasti perkara penting yang akan diulas.

ii.Mengulas dan mentafsir bahan grafik

Aktiviti

a.Soal jawab

b.Menjawab Latihan

BBM

Bahan edaran (fotostat) – Lembaran Efektif STPM m.s 219

Refleksi

Kesilapan yang ramai dilakukan oleh pelajar adalah gagal membuat data proses dan hanya mengulas data mentah. Alasan untuk data juga agak cetek.


 

Tarikh / Hari

Khamis (13.1.2011)

Masa

7.05 – 8.15

Mata pelajaran

Pengajian Am 2

Tingkatan

6AK4

Jumlah Pelajar

23 orang

Tajuk

Membuat bahan grafik (graf garis bar bertindan)

Objektif

i.Pelajar dapat mengenalpasti graf yang akan dibuat.

Ii.Membuat/lukis bahan grafik (graf bar bertindan) dalam masa 50 minit.

Aktiviti

i.Soal jawab

ii.Menjawab Latihan

BBM

Bahan edaran (fotostat)

Refleksi

Sebahagian besar pelajar gagal menghasilkan graf dalam masa 50 minit.


 

Tarikh / Hari

Jumaat (14.1.2011)

Masa

9.40 – 10.40

Mata pelajaran

Pengajian Am 1

Tingkatan

6AK4

Jumlah Pelajar

23 orang

Tajuk Am

Bab 9. Sistem Perundangan Malaysia

Tajuk Khas

a.Proses Penggubalan Rang Undang-undang

b.Badan Perundangan Negeri (Raja/TYT & DUN)

Objektif

1. Menyusur galurkan proses pengubalan rang undang-undang.

2. Menyatakan fungsi utama setiap komponen badan perundangan negeri.

Aktiviti

a. Penerangan 'powerpoint'

b. Soal jawab

BBM

LCD dan Laptop

Refleksi

Proses Mengubal Undang2 perlu diperjelaskan dengan terperinci kerana terdapat kekeliruan pelajar antara peranan Dewan Negara dan Dewan Rakyat.

1 comment:

  1. Cikgu,

    Terima kasih dan syabas kerana menghantar RPH yang lengkap dan kemaskini.

    Keep up the excellent work.

    Have a nice day!

    ReplyDelete