Tarikh / Hari | Isnin (28.2.2011) |
Masa | 9.45 – 10.20 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk | Pemahaman |
Subtajuk | 1. Rasuah |
Objektif | 1. Pelajar dapat menyatakan apakah maksud rasuah? 2. Pelajar dapat menyatakan dua cara menangani gejala rasuah. |
Aktiviti | i. Perbincangan ii. Menjawab latihan |
BBM | Bahan fotostat (Lembaran Praktis) |
Nilai | Kebersihan mental & fizikal |
Refleksi | Jawapan pelajar baik dan cuma sedikit tambahan daripada guru. |
Tarikh / Hari | Selasa (2.3.10) |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk Am | Bab 10. Sistem Kehakiman |
Tajuk Khas | i. Aturcara Jenayah ii. Aturcara Sivil iii. Istilah Berkaitan Kehakiman |
Objektif | 1. Pelajar dapat membandingkan aturcara sivil dan aturcara jenayah. 2. Pelajar dapat mengenalpasti dan menyatakan maksud istilah penting dalam sistem kehakiman. |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Refleksi | Beberapa istilah makamah agak sukar dan diberi aktiviti susulan agar pelajar mencari istilah tersebut di rumah. |
Tarikh / Hari | Selasa (1.3.11) |
Masa | 12.05 – 12.40 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk | Isu-isu Semasa |
Objektif | 1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial, ekonomi dll membabitkan dalam dan luar Negara. 2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut. |
Aktiviti | Pembentangan berita |
BBM | Keratan Akhbar |
Refleksi | Kes-kes mahkamah yang dipaparkan menarik dan dapat menambah pengetahuan pelajar mengenai sistem kehakiman negara. |
Tarikh / Hari | Rabu (2.3.2011) |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk Am | 6. Kejuruteraan Genetik dan Bioteknologi (KGB) |
Subtajuk | i. Kebaikan / kepentingan KGB ii. Kekurangan / keburukan KGB iii. Kajian Kes – Pengklonan Manusia |
Objektif | i. Pelajar dapat menyatakan 4 – 5 kebaikan / kepentingan KGB. ii. Pelajar dapat menyatakan 3 – 4 keburukan / kekurangan KGB. |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Refleksi | Pembentangan kurang disertakan fakta dan contoh – diharapkan kelemahan akan dibaiki melalui bahan yang ditaip nanti. |
Tarikh / Hari | Khamis (3.2.2011) |
Masa | 9.45 – 10.55 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk | Penyelesaian Masalah |
Objektif | i.Pelajar dapat menjawab betul sekurang-kurangnya 5 daripada 8 soalan. |
Aktiviti | i.Tunjukcara ii.Menjawab Latihan |
BBM | Bahan edaran (fotostat) Score STPM K.1 Set 4 Soalan 50 – 55 |
Refleksi | 3 agak sukar (majoriti gagal menjawab dengan tepat). Masih ramai yang agak lemah membuat pengiraan. |
Tarikh / Hari | Jumaat (4.3.2011) |
Masa | 9.40 – 10.40 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk | Esei Laras Sains – Punca bencana alam dan cara menangani |
Objektif | i.Pelajar dapat mengenalpasti 2 isi utama yang akan diulas. ii.Menulis dua hujah laras sains dalam masa 20 minit. |
Aktiviti | i.Soal jawab ii.Menjawab Latihan (20 minit) |
BBM | Bahan edaran (fotostat) |
Refleksi | Hampir 50 % pelajar gagal menyiapkan latihan dalam masa yang ditetapkan. Mungkin hujah ke arah sains agak menyukarkan (pencarian contoh dan bukti) |
No comments:
Post a Comment