MINGGU 1
Tarikh / Hari | Rabu (4.1.2012) |
Masa | 0925 – 105 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 33 orang |
Catatan | Pemberian 18 tajuk pembentangan dan penerangan bagaimana membuat pembentangan. Selain itu diterangkan persediaan untuk kenegaraan dan pembacaan berita. |
Tarikh / Hari | Khamis (5.1.2011) |
Masa | 12.05 – 1240 |
Mata pelajaran | Tutorial |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 33 orang |
Tajuk | Isu-isu Semasa (Pembacaan berita seminggu) |
Objektif | 1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial, ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara. 2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut. |
Aktiviti | Pembentangan berita Soal jawab |
BBM | Keratan Akhbar |
Refleksi | Berita yang dibentang kurang penting dan diharap kumpulan minggu hadapan dapat mencari berita yang lebih baik. |
Tarikh / Hari | Jumaat (6.1.2012) |
Masa | 1040 – 1140 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 33 orang |
Tajuk | Bab 8. Sejarah dan Sumber Undang-undang Malaysia |
Subtajuk | i.Undang-undang Adat Melayu (Temenggung & Pepatih) ii.Undang-undang Islam iii.Undang-undang Adat Cina dan India |
Objektif | 1. Menyusur galurkan sejarah perkembangan undang-undang negara. 2. Membezakan undang-undang adat Temenggung dengan Pepatih. |
Aktiviti | a. Penerangan b. Soal jawab |
BBM | Laptop |
Refleksi | Segelintir pelajar masih gagal membezakan tiga ciri utama adat Temenggung dan adat Pepatih. |
MINGGU 2
Tarikh / Hari | Isnin (9.1.2012) |
Masa | 1055 – 1205 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 33 orang |
Tajuk | Bab 8. Sejarah dan Sumber Undang-undang Malaysia |
Subtajuk | i.Undang-undang Penjajah – Portugis & Belanda ii.Undang2 Inggeris – Sabah, Sarawak, Semenanjung iii.Keputusan Mahkamah |
Objektif | 1. Menyusur galurkan sejarah perkembangan undang-undang negara. 2. Membezakan undang-undang penjajah. |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Refleksi | Segelintir pelajar masih gagal membezakan tiga ciri utama adat Temenggung dan adat Pepatih. |
Tarikh / Hari | Selasa (10.1.2012) |
Masa | 1055 – 1205 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 33 orang |
Tajuk | Pemahaman |
Subtajuk | i. Harta Intelek ii. Iklan |
Objektif | a.Pelajar dapat menyatakan maksud dan punca masalah tersebut. b. Pelajar dapat menyatakan cara menangani masalah tersebut. |
Aktiviti | i.Soal jawab ii.Menjawab Latihan |
BBM | Bahan edaran (fotostat) Lembaran Praktis – Local Publication |
Refleksi / Catatan | Jawapan pelajar bagi soalan bahagian kedua perlu penambah baikan daripada guru |
Hari /Tarikh | Selasa (11.1. 2012) |
Mata pelajaran | Sejarah |
Kelas | 4K3 |
Masa | 1055-1130 |
Tajuk Am | Bab1. Proses Pembentukan Tamadun |
Tajuk Khas | Zaman Pra Sejarah |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Aktiviti | Penerangan Soal jawab |
PenerapanUnsurNilai | Menghargai warisan bangsa |
ABM | Teks Sejarah Tingkatan 4 |
Refleksi | Pelajar dapat menghuraikan ciri 4 zaman pra sejarah dan perkara/tajuk ini pernah dipelajari di tingkatan satu |
Tarikh / Hari | Rabu (11.1.2012) |
Masa | 0945 –1055 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 33 orang |
Tajuk | Cara Menjawab Esei Yang Ideal |
Subtajuk | Cabaran Wanita |
Objektif | 1. Mengolah pengenalan yang baik. 2. Mengolah penutup yang baik |
Aktiviti | a. Penerangan b. Latihan |
BBM | Bahan edaran |
Refleksi | Pelajar kadangkala kurang serius membuat latihan dalam jangka masa yang ditetapkan. |
Tarikh / Hari | Khamis (12.1.2011) |
Masa | 1205 – 1240 |
Mata pelajaran | Tutorial |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 33 orang |
Tajuk | Isu-isu Semasa |
Objektif | 1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial, ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara. 2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut. |
Aktiviti | Pembentangan berita Soal jawab |
BBM | Keratan Akhbar |
Refleksi | Berita rasuah dan luar negara perlu susulan. Berita pembebasan Anwar diulas lebih lanjut. |
Hari /Tarikh | Khamis (12.1. 2012) |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tingkatan | 4K3 |
Masa | 0945 – 1055 |
Tajuk Khas | Bab 1. Proses Pembentukan Tamadun |
Tajuk | Proses Pembentukan Tamadun Dunia |
HasilPembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajardapat:
|
Pendekatan |
|
Nilai | Menghargai warisan bangsa |
BBM | Teks SejarahTingkatan 4 Peta Dunia |
Refleksi | Pelajar dapat menamakan 4 buah tamadun dengan tepat dan mengetahui lokasi kedudukannya |
Tarikh / Hari | Jumaat (13.1.2012) |
Masa | 0940 –1140 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 33 orang |
Tajuk | Bab 9. Sistem Perundangan Malaysia |
Subtajuk | i.Komponen Parlimen (YDA, Dewan Rakyat & Dewan Negara) ii.Keistimewaan Parlimen |
Objektif | 1. Menyatakan fungsi utama setiap komponen parlimen. 2. Menyatakan beberapa keistimewaan ahli parlimen. |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Refleksi | Segelintir pelajar masih gagal membezakan antara ahli dewan rakyat dan dewan negara dan dewan undangan negeri. Akan diulang pada pelajaran akan datang |
No comments:
Post a Comment