Tarikh / Hari | Isnin (16.4.11) |
Masa | 1055 – 1205 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 32 orang |
Tajuk Am | 8. Tenaga Alternatif |
Tajuk Khas | a. Tenaga angin b. Tenaga suria c. Tenaga hidro e. Tenaga nuklear |
Objektif | 1. Menyatakan 2 – 3 kelebihan / kebaikan setiap tenaga. 2. Menyatakan 2 – 3 kekurangan / keburukan setiap tenaga. |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan laptop |
Refleksi | Kebanyakan contoh yang diberi adalah di luar negara. Aktiviti susulan - Fakta perlu ditambah lebih-lebih lagi contoh di Malaysia |
Hari / Tarikh | Isnin 16 April 2012 |
Matapelajaran | Sejarah |
Tingkatan | 4K8 |
Masa | 1205 – 1240 |
Tajuk | Bab 4. Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Mengesan maklumat, soal jawab |
Nilai | Rasional |
Aktiviti | Penerangan, latihan dan soal jawab |
ABM | Teks Sejarah Tingkatan 4 |
Refleksi | Nampaknya pelajar 4K8 agak lemah dalam mengingatkan nama – disebut 3 – 4 yang utama. |
Hari / Tarikh | Selasa, 16 April 2012 |
Matapelajaran | Sejarah |
Tingkatan | 4K8 |
Masa | 0705 – 0815 |
Tajuk | Bab 4. Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Mengesan maklumat, soal jawab |
Nilai | Rasional |
Aktiviti | Penerangan, latihan dan soal jawab |
ABM | Teks Sejarah Tingkatan 4 |
Refleksi | Nampaknya ramai pelajar 4K8 agak lemah dan gagal menjawab dengan betul soalan yang ditanya di akhir P & P. |
Tarikh / Hari | Selasa (17.4.12) |
Masa | 0815 – 0925 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 32 orang |
Tajuk Am | 9. Isu-isu Kepenggunaan |
Tajuk Khas | a.Hak-hak Pengguna b. Hak-hak Peniaga c. KK – FOMCA, Pencemaran Bahasa |
Objektif | i. Pelajar dapat menyatakan 3 – 4 hak pengguna. ii. Pelajar dapat menyatakan 2- 3 hak peniaga. iii. Pelajar dapat peranan FOMCA. |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Nilai | Bertanggungjawab |
Refleksi | Pembentangan pada mulanya agak hambar kerana kurang bahan menarik/ilustrasi. Namun kajian kes Pencemaran Bahasa agak relevan. |
Tarikh / Hari | Rabu (18.4.2011) |
Masa | 1050 – 1205 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 32 orang |
Tajuk | Bab 12. Dasar Luar dan Kerjasama Serantau |
Subtajuk | i.Faktor penentu dasar luar negara ii.Kronologi perubahan dasar luar seak merdeka hingga kini |
Objektif | 1. Menyatakan tujuh faktor penentu dasar luar negara. 2. Mengalurkan perubahan dasar luar berdasarkan 6 Perdana Menteri. |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Refleksi | Pelajar kurang mengetahui dasar luar berdasarkan 6 PM dan perlu banyak membaca lebih2 lagi mengenai mantan PM seperti Dr. Mahathir (aktiviti suslan) dan akan dibincangkan dalam Bab 15 (Dasar2 Kerajaan) |
Hari / Tarikh | Rabu 18 April 2012 |
Matapelajaran | Sejarah |
Tingkatan | 4K8 |
Masa | 1205 – 1240 |
Tajuk | Bab 4. Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Mengesan maklumat, soal jawab |
Nilai | Rasional |
Aktiviti | Penerangan, latihan dan soal jawab |
ABM | Teks Sejarah Tingkatan 4 |
Refleksi | Nampaknya pelajar agak lemah dalam mengingatkan nama tokoh awal memeluk Islam. |
Tarikh / Hari | Khamis (19.4.2012) |
Masa | 1055 – 1205 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 33 orang |
Tajuk | Graf Garis Komponen |
Objektif | 1.Pelajar dapat mengenal pasti dan melukis graf yang betul. 2.Pelajar dapat membuat jadual dan melukis graf dalam masa 1 jam. |
Aktiviti | i.Perbincangan ii.Menjawab Latihan |
BBM | Bahan edaran (fotostat) |
Nilai | Rasional |
Refleksi | Hanya 5 orang berjaya menyiapkan kerja dalam masa yang ditetapkan dan pelajar yang lambat diminta menyambung dalam masa tutorial nanti. |
Tarikh / Hari | Khamis (19.4.12) |
Masa | 1205 – 1240 |
Mata pelajaran | Tutorial |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 33 orang |
Tajuk | Isu-isu Semasa |
Objektif | 1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial, ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara. 2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut. |
Aktiviti | Pembentangan berita |
BBM | Keratan Akhbar |
Refleksi | Berita agak menarik – kes pergolakan politik Indonesia dan berita antarabangsa |
Hari / Tarikh | Jumaat, 20 April 2012 |
Matapelajaran | Sejarah |
Tingkatan | 4K3 dan 4K8 |
Masa | 0940 – 1040 dan 1040 – 1140 |
Tajuk | Bab 5. Kerajaan Islam Di Madinah |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
Menyatakan syarat2 Perjanjian Aqabah 1 & 2 |
Pendekatan | Mengesan maklumat, soal jawab |
Nilai | Rasional |
Aktiviti | Penerangan, latihan dan soal jawab |
ABM | Teks Sejarah Tingkatan 4 |
Refleksi/Catatan | Kelas 4K3 disambung sedikit Bab4 – penyelesaian penentangan Quraisy (hijrah) dan terus disambung Bab 5. Kelas 4K8 ramai yang agak 'layu' dan teknik bercerita digunakan dan rumusan dicatatkan perkara-perkara penting untuk dijadikan nota. |
Tarikh / Hari | Sabtu (21.4.2012) |
Catatan | Kursus Sistem Modular – Sukatan Baharu Pengajian Am di Merdeka Palace, Kuching 6AK3 – Diberi latihan esei (Kebaikan dan keburukan Globalisasi) |
No comments:
Post a Comment