Taikh/hari | Isnin (30.5.2012) |
Masa | 1055 – 1205 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 32 orang |
Tajuk | 12. Isu-isu Pendidikan |
Subtajuk | a.Sekolah Kluster b.Sekolah Wawasan c.IPTA d.IPTS |
Objektif | 1. Menyatakan 4-5 kelebihan / kebaikan setiap sekolah/institusi. 2. Menyatakan 3-4 kekurangan/ keburukan setiap sekolah / institusi. |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan laptop |
Refleksi | Pembentangan menarik dan guru cuma perlu membuat sedikit penambahan dari segi fakta dan contoh, malah perlu dicari fakta terkini – IPTS dan IPTS, fakta bayaran kemasukan dll |
Tarikh /Hari | Selasa (1.5.2012) |
Catatan | Cuti Umum Hari Pekerja |
Hari / Tarikh | Isnin 30 April 2012 |
Matapelajaran | Sejarah |
Tingkatan | 4K8 |
Masa | 1205 – 1240 |
Tajuk | Bab 5. Kerajaan Islam di Madinah |
Latihan | Soalan Isikan Tempat Kosong |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menjawab betul 50 % dari soalan yang diberi. |
Pendekatan | Mengesan maklumat |
Nilai | Rasional |
Aktiviti | Latihan dan soal jawab |
ABM | Teks Sejarah Tingkatan 4 |
Refleksi | Nampaknya masih ramai pelajar gagal menjawab dengan baik latihan yang agak mudah. |
Tarikh / Hari | Rabu (2.5.2012) |
Masa | 1050 – 1205 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 32 orang |
Tajuk | Bab 12. Dasar Luar dan Kerjasama Serantau |
Subtajuk | vi. ASEAN
|
Objektif | 1. Mengalurkan penubuhan ASEAN 2. Menyatakan bentuk2 kerjasama ASEAN 3. Menamakan deklarasi2 penting ASEAN. |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Refleksi | Pelbagai isu peringkat ASEAN diketengahkan dan banyak juga soalan daripada pelajar (isu AFTA perlu pembacaan lebih) |
Hari / Tarikh | Rabu 2 April 2012 |
Matapelajaran | Sejarah |
Tingkatan | 4K3 |
Masa | 1205 – 1240 |
Tajuk | Bab 5. Kerajaan Islam di Madinah |
Subtajuk | iii. Perjanjian Hudaibiyah |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan lima kandungan perjanjian Hudaibiayah ii. Menyatakan 4 - 5 kepentingan perjanjian tersebut |
Pendekatan | Mengesan maklumat, soal jawab |
Nilai | Rasional |
Aktiviti | Penerangan, latihan dan soal jawab |
ABM | Teks Sejarah Tingkatan 4 |
Refleksi | Nampaknya masa akhir pelajar kurang berminat dan suasana bising banyak mengganggu konsentrasi pelajar.. |
Tarikh / Hari | Khamis (3.5.2012) |
Masa | 1055 – 1205 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 32 orang |
Tajuk | Tafsiran Graf Garis – Kes Penganiayaan Kanak-kanak |
Objektif | 1.Pelajar dapat mentafsir data dan menghuraikannya. 2.Pelajar dapat menyiapkan latihan dalam masa 45 minit |
Aktiviti | i.Perbincangan ii.Menjawab Latihan |
BBM | Bahan edaran (fotostat) |
Nilai | Rasional |
Refleksi | Masih ramai gagal menyiapkan kerja dalam masa yang ditetapkan. Malah penghuraian data masih lemah. |
Tarikh / Hari | Khamis (3.5.12) |
Masa | 1205 – 1240 |
Mata pelajaran | Tutorial |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 33 orang |
Tajuk | Isu-isu Semasa |
Objektif | 1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial, ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara. 2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut. |
Aktiviti | Pembentangan berita |
BBM | Keratan Akhbar |
Refleksi | Berita agak menarik – kes ahli politik Indonesia dan berita jenayah |
Hari / Tarikh | Jumaat, 4 April 2012 |
Matapelajaran | Sejarah |
Tingkatan | 4K3 |
Masa | 0940 – 1040 |
Tajuk | Bab 5. Kerajaan Islam di Madinah |
Subtajuk | v. Pembukaan Kota Makkah |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan sebab-sebab pelanggaran Perjanjian Hudaibiyah ii. Menyatakan kronologi pembukaan kota Makkah |
Pendekatan | Mengesan maklumat, soal jawab |
Nilai | Rasional |
Aktiviti | Penerangan, soal jawab dan latihan |
ABM | Teks Sejarah Tingkatan 4 |
Catatan/Refleksi | Segelintir pelajar lelaki yang nampaknya kurang berminat mata pelajaran Sejarah agak merisaukan. Aktiviti susulan dberi – menjawab latihan esei |
Hari / Tarikh | Jumaat, 4 April 2012 |
Matapelajaran | Sejarah |
Tingkatan | 4K8 |
Masa | 1040 – 1140 |
Tajuk | Bab 5. Kerajaan Islam Di Madinah |
Latihan | Soalan Struktur |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menjawab betul 50 % dari soalan berstruktur yang diberi |
Pendekatan | Mengesan maklumat, soal jawab |
Nilai | Rasional |
Aktiviti | Penerangan, latihan dan soal jawab |
ABM | Teks Sejarah Tingkatan 4 |
Refleksi/Catatan | Pelajar nampaknya agak sukar menjawab latihan dan guru terpaksa menerangkan lanjut (mengulangkaji pelajaran lalu) |
No comments:
Post a Comment