Friday, May 4, 2012

RPH MINGGU 18

Taikh/hari

Isnin (30.5.2012)

Masa

1055 – 1205

Mata pelajaran

Pengajian Am 1

Tingkatan

6AK3

Jumlah Pelajar

32 orang

Tajuk

12. Isu-isu Pendidikan

Subtajuk

a.Sekolah Kluster

b.Sekolah Wawasan

c.IPTA

d.IPTS

Objektif

1. Menyatakan 4-5 kelebihan / kebaikan setiap sekolah/institusi.

2. Menyatakan 3-4 kekurangan/ keburukan setiap sekolah / institusi.

Aktiviti

a. Penerangan 'powerpoint'

b. Soal jawab

BBM

LCD dan laptop

Refleksi

Pembentangan menarik dan guru cuma perlu membuat sedikit penambahan dari segi fakta dan contoh, malah perlu dicari fakta terkini – IPTS dan IPTS, fakta bayaran kemasukan dll


 

Tarikh /Hari

Selasa (1.5.2012)

Catatan

Cuti Umum Hari Pekerja


 

Hari / Tarikh

Isnin 30 April 2012

Matapelajaran

Sejarah

Tingkatan

4K8

Masa

1205 – 1240

Tajuk

Bab 5. Kerajaan Islam di Madinah

Latihan

Soalan Isikan Tempat Kosong

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

i. Menjawab betul 50 % dari soalan yang diberi.

Pendekatan

Mengesan maklumat

Nilai

Rasional

Aktiviti

Latihan dan soal jawab

  

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Nampaknya masih ramai pelajar gagal menjawab dengan baik latihan yang agak mudah.


 

Tarikh / Hari

Rabu (2.5.2012)

Masa

1050 – 1205

Mata pelajaran

Pengajian Am 2

Tingkatan

6AK3

Jumlah Pelajar

32 orang

Tajuk

Bab 12. Dasar Luar dan Kerjasama Serantau

Subtajuk

vi. ASEAN

  • Latar belakang
  • AMM, AEMM, ZOPFAN, SEANWFZ, AFTA, GMT- EAGA, MABBIM

Objektif

1. Mengalurkan penubuhan ASEAN

2. Menyatakan bentuk2 kerjasama ASEAN

3. Menamakan deklarasi2 penting ASEAN.

Aktiviti

a. Penerangan 'powerpoint'

b. Soal jawab

BBM

LCD dan Laptop

Refleksi

Pelbagai isu peringkat ASEAN diketengahkan dan banyak juga soalan daripada pelajar (isu AFTA perlu pembacaan lebih)


 

Hari / Tarikh

Rabu 2 April 2012

Matapelajaran

Sejarah

Tingkatan

4K3

Masa

1205 – 1240

Tajuk

Bab 5. Kerajaan Islam di Madinah

Subtajuk

iii. Perjanjian Hudaibiyah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

i. Menyatakan lima kandungan perjanjian Hudaibiayah

ii. Menyatakan 4 - 5 kepentingan perjanjian tersebut

Pendekatan

Mengesan maklumat, soal jawab

Nilai

Rasional

Aktiviti

Penerangan, latihan dan soal jawab

  

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Nampaknya masa akhir pelajar kurang berminat dan suasana bising banyak mengganggu konsentrasi pelajar..


 

Tarikh / Hari

Khamis (3.5.2012)

Masa

1055 – 1205

Mata pelajaran

Pengajian Am 2

Tingkatan

6AK3

Jumlah Pelajar

32 orang

Tajuk

Tafsiran Graf Garis – Kes Penganiayaan Kanak-kanak

Objektif

1.Pelajar dapat mentafsir data dan menghuraikannya.

2.Pelajar dapat menyiapkan latihan dalam masa 45 minit

Aktiviti

i.Perbincangan

ii.Menjawab Latihan

BBM

Bahan edaran (fotostat)

Nilai

Rasional

Refleksi

Masih ramai gagal menyiapkan kerja dalam masa yang ditetapkan. Malah penghuraian data masih lemah.


 

Tarikh / Hari

Khamis (3.5.12)

Masa

1205 – 1240

Mata pelajaran

Tutorial

Tingkatan

6AK3

Jumlah Pelajar

33 orang

Tajuk

Isu-isu Semasa

Objektif

1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial,

ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara.

2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut.

Aktiviti

Pembentangan berita

BBM

Keratan Akhbar

Refleksi

Berita agak menarik – kes ahli politik Indonesia dan berita jenayah


 

Hari / Tarikh

Jumaat, 4 April 2012

Matapelajaran

Sejarah

Tingkatan

4K3

Masa

0940 – 1040

Tajuk

Bab 5. Kerajaan Islam di Madinah

Subtajuk

v. Pembukaan Kota Makkah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

i. Menyatakan sebab-sebab pelanggaran Perjanjian Hudaibiyah

ii. Menyatakan kronologi pembukaan kota Makkah

Pendekatan

Mengesan maklumat, soal jawab

Nilai

Rasional

Aktiviti

Penerangan, soal jawab dan latihan

  

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Catatan/Refleksi

Segelintir pelajar lelaki yang nampaknya kurang berminat mata pelajaran Sejarah agak merisaukan. Aktiviti susulan dberi – menjawab latihan esei


 

Hari / Tarikh

Jumaat, 4 April 2012

Matapelajaran

Sejarah

Tingkatan

4K8

Masa

1040 – 1140

Tajuk

Bab 5. Kerajaan Islam Di Madinah

Latihan

Soalan Struktur

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

i. Menjawab betul 50 % dari soalan berstruktur yang diberi

Pendekatan

Mengesan maklumat, soal jawab

Nilai

Rasional

Aktiviti

Penerangan, latihan dan soal jawab

  

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi/Catatan

Pelajar nampaknya agak sukar menjawab latihan dan guru terpaksa menerangkan lanjut (mengulangkaji pelajaran lalu)


 


 

No comments:

Post a Comment