Hari / Tarikh | Isnin 9 Julai 2012 |
Matapelajaran | Sejarah |
Tingkatan | 4K3 |
Masa | 0945 – 1020 |
Tajuk | Bab 5. Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya |
Sub tajuk | e. Sumbangan Kerajaan Islam - pertembungan dengan barat |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan bntuk2 pertembungan Islam dan Barat ii. Menyatakan khalifah-khalifah penting kerajaan Umaiyah |
Pendekatan | Mengesan maklumat, soal jawab |
Nilai | Rasional |
Aktiviti | Penerangan dan soal jawab |
ABM | Teks Sejarah Tingkatan 4 |
Refleksi | Pelajar terpaksa mengingati banyak fakta dan perlu diulang selalu agar dapat diingat. |
Tarikh/hari | Isnin (9.7.2012) |
Masa | 1055 – 1205 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6RK3 |
Jumlah Pelajar | 30 orang |
Tajuk | Topik 4. Sistem Perundangan di Malaysia |
Subtajuk | i. Komponen Parlimen - Yang Dipertuan Agong,Dewan Rakyat & Dewan Negara - Keistimewaan parlimen |
Objektif | 1. Pelajar dapat menyatakan keistimewaan parlimen 2. Pelajar dapat menyatakan kelayakan ahli dewan dan membandingkan peranan dua dewan tersebut. |
Aktiviti | a. Penerangan b. Soal jawab |
BBM | LCD & laptop |
Refleksi | Sambungan pelajaran minggu lalu dan guru memberi banyak contoh agar pelajar dapat memahami pelajaran. |
Tarikh / Hari | Isnin (9.7.12) |
Masa | 1205 – 1240 |
Mata pelajaran | Tutorial |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 32 orang |
Tajuk | Isu-isu Semasa |
Objektif | 1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial, ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara. 2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut. |
Aktiviti | Pembentangan berita |
BBM | Keratan Akhbar |
Refleksi | Berita menarik lebih2 lagi berita luar negara. Kes pegawai SPRM didenda RM 1.1 juta menarik dikaitkan dengan pelajaran |
Tarikh / Hari | Selasa (10.7.2012) |
Masa | 1130 – 1240 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 36 orang |
Tajuk Am | Bab 14. Dasar-dasar Kerajaan |
Subtajuk | i. Dasar Pandang Ke Timur iv. Dasar Perindustrian Negara ii. Dasar Pengswastaan v. Dasar Pensyarikatan Malaysia iii. Dasar Industri Berat |
Objektif | i. Pelajar dapat menyatakan objektif utama setiap dasar. ii. Pelajar dapat menyatakan strategi ke arah pelaksanaan dasar tersebut. |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Nilai | Kegigihan |
Refleksi | Dasar Pensyarikatan agak mengelirukan dan analogi terpaksa diberi bagi memudahkan pemahaman. |
Taikh/hari | Selasa (10.7.2012) |
Masa | 0945 – 1055 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6RK3 |
Jumlah Pelajar | 30 orang |
Tajuk | Topik 4. Sistem Perundangan di Malaysia |
Subtajuk | ii. Jenis2 rang undang2 iii. Proses Pengubalan Rang Undang2 |
Objektif | 1. Pelajar dapat menyatakan 5 jenis rang undang2. 2. Pelajar dapat menyatakan 7 proses membuat rang undang2. |
Aktiviti | a. Pembentangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD & laptop |
Refleksi |
Hari / Tarikh | Rabu 11 Julai 2012 |
Matapelajaran | Sejarah |
Tingkatan | 4K3 |
Masa | 0705 – 0815 |
Tajuk | Bab 5. Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya |
Sub tajuk | e. Sumbangan tamadun Islam dari aspek politik, ekonomi, social, falsafah dll |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan 5 – 6 sumbangan tamadun Islam ii. Menyatakan tokoh khalifah yang member sumbangan (mengikut kerajaan) |
Pendekatan | Mengesan maklumat, soal jawab |
Nilai | Rasional |
Aktiviti | Penerangan, latihan dan soal jawab |
ABM | Teks Sejarah Tingkatan 4 |
Refleksi | Pelajar agak sukar mengigati fakta dan latihan susulan diberi – soalan struktur. |
Taikh/hari | Rabu (11.7.2012) |
Masa | 1055 – 1240 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6RK3 |
Jumlah Pelajar | 30 orang |
Tajuk | Seni dan Budaya |
Subtajuk | i. Cabang2 Seni dan Budaya ii. Kebaikan seni dan budaya iii. Keburukan seni dan budaya iv. Kajian kes – Budaya Songsang |
Objektif | 1. Pelajar akan menyatakan 4-5 kebaikan seni dan budaya. 2. Pelajar menyatakan 3 – 4 keburukan seni dan budaya. |
Aktiviti | a. Pembentang 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD & laptop |
Refleksi | Pelajar nampaknya masih kurang mengemukakan bukti yang terkini dan relevan dengan hujah. |
Taikh/hari | Khamis (12.7.2012) |
Masa | 0705 – 0815 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6RK3 |
Jumlah Pelajar | 30 orang |
Tajuk | Topik 4. Sistem Perundangan di Malaysia |
Subtajuk | iv. Komponen Perundangan Negeri - Yang Dipertua Negeri / Sultan - Dewan Undangan Negeri |
Objektif | 1. Pelajar dapat menyatakan fungsi YDPN/Sultan dalam perundangan 2. Pelajar dapat menyatakan kelayakan ahli dewan dan peranan DUN. |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b.Soal jawab |
BBM | LCD & laptop |
Refleksi |
Tarikh / Hari | Khamis (12.7.2012) |
Masa | 0815 – 0925 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 31 orang |
Tajuk Am | Bab 14. Dasar-dasar Kerajaan |
Subtajuk | vi. Penerapan Nilai2 Islam ix. Dasar Sogoshosha vii. Kepimpinan Melalui Teladan x. Dasar Kependudukan Negara viii. Bersih Cekap Amanah |
Objektif | i. Pelajar dapat menyatakan objektif utama setiap dasar. ii. Pelajar dapat menyatakan strategi ke arah pelaksanaan dasar tersebut. |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Refleksi | Dasar Sogoshosha agak menarik dan guru memberi banyak contoh syarikat gergasi negara. |
Tarikh / Hari | Khamis (12.7.12) |
Masa | 1205 – 1240 |
Mata pelajaran | Tutorial |
Tingkatan | 6RK3 |
Jumlah Pelajar | 30 orang |
Tajuk | Isu-isu Semasa |
Objektif | 1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial, ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara. 2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut. |
Aktiviti | Pembentangan berita |
BBM | Keratan Akhbar |
Refleksi | Kumpulan membentang berita menarik spt kes rasuah. Guru mengulas lanjut berita penting. |
Tarikh / Hari | Jumaat (13.7.2012) |
Masa | 0940 – 1040 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 31 orang |
Tajuk Am | 17. Pertanian Moden |
Subtajuk | i.Kelebihan/kebaikan pertanian moden ii.Kekurangan/keburukan pertanian moden iii. Kajian kes – |
Objektif | i.Pelajar dapat menyatakan 5 kebaikan/kepentingan pertanian moden ii. Pelajar dapat menyatakan 4 kekurangan pertanian moden |
Aktiviti | Pembentang 'powerpoint' Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Nilai | Kegigihan |
Refleksi | Pembentang menarik termasuk video proses hidriponik. |
Tarikh / Hari | Jumaat (13.7.2012) |
Masa | 1040 – 1140 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 31 orang |
Tajuk | Membina grafik – Graf Garis Gabungan |
Tajuk khas | Penggunaan ICT berdasarkan sektor pada tahun 2004 & 2006 |
Objektif | i.Pelajar dapat mengira dan menyediakan jadual dalam masa 20 minit. ii.Pelajar dapat melukis graf dalam masa 25 minit. |
Aktiviti | i.Penerangan ii.Melukis graf |
BBM | Kertas edaran (Lembaran Praktis) |
Nilai | Rasional |
Refleksi | Sebahagian besar pelajar gagal menyiapkan graf yang ditetapkan – diteruskan di rumah. |
No comments:
Post a Comment