MINGGU 1
Tarikh / Hari
|
Rabu (2.1.2013)
|
Masa
|
0925 – 105
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am 2
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
24 orang
|
Tajuk
|
Sukatan Pelajaan Semestar 2
|
Aktiviti
|
Penerangan &Soal jawab
|
Catatan
|
Pemberian 8 tajuk pembentangan dan
penerangan bagaimana membuat pembentangan. Selain itu diterangkan persediaan
untuk kenegaraan dan pembacaan berita.
|
Hari /Tarikh
|
Khamis (3.1. 2013)
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
4K2
|
Masa
|
0945-1055
|
Catatan
|
Memperkenalkan
sukatan pelajaran dan skop sejarah Tingkatan 4. Diterangkan terdapat tiga
kertas dan diberi penerangan lebih mengenai Kertas 3 yang memerlukan pelajar
membawa buku (open book test). Masa selebihnya digunakan untuk berkenalan
dengan pelajar
|
Tarikh / Hari
|
Jumaat (4.1.2013)
|
Masa
|
1040 – 1140
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am
1
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
24 orang
|
Tajuk
|
Penerangan Kerja Kursus (KK)
|
Objektif
|
1. Memberi gambaran awal bagaimana membuat kerja
kursus
2. Meminta pelajar memilih tajuk kerja kursus yang
akan dibuat berdasarkan 2 tema yang diberi.
|
Aktiviti
|
a. Penerangan
b. Soal jawab
|
BBM
|
Bahan edaran – Manual KK Pelajar
|
Refleksi
|
Pelajar masih kurang jelas
dan bimbingan berterusan daripada guru perlu.
|
MINGGU 2
Tarikh / Hari
|
Isnin (7.1.2013)
|
Masa
|
1055 – 1240
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am 2
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
24 orang
|
Tajuk
|
Pengenalan Jenis-jenis Media
|
Sub-tajuk
|
Melukis Graf Bar Kompaun – Golongan pekerja
terpilih tahun 2006 dan 2007
|
Objektif
|
1.Pelajar dapat mengenal pasti
dan menamakan graf yang perlu dilukis.
2.Pelajar dapat membuat jadual
dan melukis carta pai dalam masa 1 jam.
|
Aktiviti
|
i.Perbincangan
ii.Menjawab Latihan
|
BBM
|
Bahan edaran Lembaran Praktis (fotostat)
|
Refleksi
|
Majoriti pelajar dapat menyiapkan latihan dalam
masa 1 jam dan ini merupakan latihan pertama. Diharapkan pelajar dapat
meningkatkan kecekapan mereka.
|
Hari /Tarikh
|
Selasa (8.1. 2013)
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
4K2
|
Masa
|
1205-1240
|
Tajuk Am
|
Bab1. Proses Pembentukan
Tamadun
|
Tajuk Khas
|
Zaman Pra Sejarah
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
i. Menyatakan
4 zaman pra sejarah
ii. Menyenaraikan
2 - 3 ciri setiap zaman tersebut.
|
Aktiviti
|
Penerangan
Soal jawab
|
PenerapanUnsurNilai
|
Menghargai warisan
bangsa
|
ABM
|
Teks Sejarah Tingkatan
4
|
Refleksi
|
Pelajar dapat
menghuraikan ciri 4 zaman pra sejarah
dan perkara/tajuk ini pernah
dipelajari di tingkatan satu
|
Tarikh / Hari
|
Rabu (9.1.2013)
|
Masa
|
0945 –1055
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am
1
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
24 orang
|
Tajuk
|
Masalah Sosial (ESEI)
|
Subtajuk
|
Punca-punca dan langkah menangani
|
Objektif
|
1. Mencari lima kata kunci
(isi) dan berhujah menggunakan kata kunci tersebut.
2. Mengolah esei dalam masa
45 minit.
|
Aktiviti
|
a. Penerangan
b. Latihan
|
BBM
|
Bahan edaran
|
Refleksi
|
Pelajar kadangkala kurang serius membuat latihan
dalam jangka masa yang ditetapkan dan masih segelintir pelajar gagal
menyiapkan esei lengkap.
|
Tarikh / Hari
|
Khamis (10.1.2013)
|
Masa
|
1055 – 1205
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am
1
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
24 orang
|
Tajuk
|
Topik 1. Petunjuk Negara
Maju dan Sejahtera
|
Subtajuk
|
i. Pengenalan
ii. Agama dan Kepercayaan
iii. Ekonomi
|
Objektif
|
1. Menyatakan dua petunjuk
negara maju dan sejahtera.
2. Memahami isu-isu semasa
negara membabitkan agama dan ekonomi
3. Menyatakan beberapa cabaran
dalam bidang tersebut dan cara menangani.
|
Aktiviti
|
a. Penerangan
b. Soal jawab
|
BBM
|
Buku Rujukan dan keratan
akhbar
|
Refleksi
|
Pelajar kurang membaca dan apabila isu-isu semasa
disoal ramai gagal menjawab soalan guru.
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat (11.1. 2013)
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan
|
4K2
|
Masa
|
0940 – 1040
|
Tajuk Khas
|
Bab 1. Proses
Pembentukan Tamadun
|
Tajuk
|
Proses Pembentukan Tamadun Dunia
|
HasilPembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajardapat:
i. Memberi
definisi tamadun
ii. Menyatakan
6 ciri tamadun
iii. Menghuraikan
setiap ciri tamadun
iv. Memplotkan
pada peta lokasi yang tepat 4 tamadun
utama dunia
|
Pendekatan
|
1. Penerangan
2. Soal-jawab
|
Nilai
|
Menghargai warisan
bangsa
|
BBM
|
Teks SejarahTingkatan 4
Peta Dunia
|
Refleksi
|
Pelajar dapat
menamakan 4 buah tamadun dengan tepat dan mengetahui lokasi kedudukannya
|
MINGGU 3
Tarikh / Hari
|
Isnin (14.1.2013)
|
Masa
|
10.55 – 12.05
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am 2
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
24 orang
|
Tajuk
|
Latihan Graf Bar Komponen
|
Catatan
|
Menghadiri Taklimat PBS Kerja Kursus Pengajian Am
di UPP, Matang.
|
Tarikh / Hari
|
Selasa (10.1.2013)
|
Masa
|
0940 –1140
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am
1
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
24 orang
|
Tajuk
|
Topik 1. Petunjuk Negara
Maju dan Sejahtera
|
Subtajuk
|
iv. Prasarana
v. Sosial dan budaya
vi. Politik
|
Objektif
|
1. Menyatakan dua petunjuk
negara maju dan sejahtera.
2. Memahami isu-isu semasa
negara membabitkan tiga bidang yang diulas.
3. Menyatakan beberapa cabaran
dalam bidang tersebut dan cara menangani.
|
Aktiviti
|
a. Penerangan
b. Soal jawab
|
BBM
|
Buku Rujukan dan keratan
akhbar
|
Refleksi
|
Pelajar mempunyai pengetahuan am yang agak terhad
kerana kurang membaca dan apabila isu-isu semasa disoal ramai gagal menjawab
soalan guru.
|
Hari /Tarikh
|
Selasa -16 Januari
2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
|
Tingkatan
|
4K2
|
Masa
|
1205 – 1240
|
Tajuk
|
Tamadun Awal Dunia –
Tamadun Mesopotamia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar
dapat:
i. Menyenaraikan ciri-ciri setiap
Tamadun Awal Dunia.
ii. Mengenalpasti sebab
pembentukan sesebuah tamadun awal.
iii. Menyatakan 4 – 5 sumbangan
setiap tamadun
|
Pendekatan
|
Mengesan maklumat,
soal jawab
|
Nilai
|
Menghargai budaya bangsa, Kegigihan
|
ABM
|
Teks Sejarah
Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Pelajar memahami kewujudan Tamadun Mesir tetapi beberapa
nama dan istilah (sumbangan) agak sukar disebut dan mungkin agak sukar
diingati – perlu bentuk cara untuk mudahkan pelajar ingat. Sumbangan belum
habis dan akan disambung Khamis nanti.
|
Tarikh / Hari
|
Khamis (17.1.13)
|
Masa
|
12.05 – 12.40
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am 1 - Tutorial
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
24 orang
|
Tajuk
|
Isu-isu Semasa
|
Objektif
|
1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan
politik, sosial,
ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara.
2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut.
|
Aktiviti
|
Pembentangan berita
|
BBM
|
Keratan Akhbar
|
Refleksi
|
Isu yang dibentangkan
menarik lebih-lebih lagi berita Perhimpunan Shamsidar dan berita mahkamah.
|
Hari /Tarikh
|
Khamis -17 Januari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
|
Tingkatan
|
4K2
|
Masa
|
0945 - 1055
|
Tajuk
|
Tamadun Awal Dunia –
Mesir Purba
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar
dapat:
1. Menyenaraikan ciri-ciri setiap
Tamadun Awal Dunia.
2. Mengenalpasti sebab pembentukan
sesebuah tamadun awal.
3. Menyatakan 4 – 5 sumbangan
setiap tamadun
|
Pendekatan
|
Mengesan maklumat,
soal jawab
|
Nilai
|
Menghargai budaya bangsa, Kegigihan
|
ABM
|
Teks Sejarah
Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Pelajaran didahului dengan sedikit sambungan sumbangan
Tamadun Mesopotamia. Pelajar memahami kewujudan Mesir Purba dan sekali lagi istilah dan nama spesifik
perlu diingati – cara mengingat yang baik perlu diketengahkan.
|
Tarikh / Hari
|
Jumaat (18.1.2013)
|
Masa
|
10.40 – 11.40
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am 2
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
24 orang
|
Tajuk
|
Topik 1. Petunjuk Negara
Maju dan Sejahtera
|
Subtajuk
|
vii. Ekologi
viii. Sains dan teknologi
ix. Intergrasi dan perpaduan
|
Objektif
|
1. Menyatakan dua petunjuk
negara maju dan sejahtera.
2. Memahami isu-isu semasa
negara membabitkan tiga bidang yang diulas.
3. Menyatakan beberapa cabaran
dalam bidang tersebut dan cara menangani.
|
Aktiviti
|
a. Penerangan
b. Soal jawab
|
BBM
|
Buku Rujukan dan keratan
akhbar
|
Refleksi / Catatan
|
Pelajar jelas kurang membaca dan apabila isu-isu
semasa disoal ramai gagal menjawab soalan guru.
|
No comments:
Post a Comment