Friday, February 10, 2012

RPH MINGGU 6 & 7

MINGGU 6

Tarikh / Hari

Isnin (6.2.2012)

Masa

Cuti Maulidurasul


 

Tarikh / Hari

Selasa (7.2.2012)

Masa

0815-0925

Mata pelajaran

Pengajian Am 1

Tingkatan

6AK3

Jumlah Pelajar

33 orang

Tajuk Am

Bab 9. Sistem Perundangan Malaysia

Subtajuk

5. Suruhanjaya Pilihanraya (SPR)

6. Kelayakan pengundi

Objektif

1. Menyatakan fungsi-fungsi SPR.

2. Menyatakan kelayakan menjadi pengundi dan proses pilihanraya.

Aktiviti

a. Penerangan 'powerpoint'

b. Soal jawab

BBM

LCD dan Laptop

Refleksi

Pelajar diminta peka terhadap SPR kerana dijangka pilihanraya DUN Sarawak mungkin tahun ini. Isu semasa banyak membantu memudahkan pemahaman pelajar.


 

Hari / Tarikh

Selasa 7 Februari 2012

Matapelajaran

Sejarah

Tingkatan

4K3

Masa

1055 - 1130

Tajuk

Bab 2. Peningkatan Tamadun – Tamadun China dan India

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan ciri-ciri setiap Tamadun China dan India
  2. Mengenalpasti lokasi tamadun China dan India
  3. Menyatakan 4 – 5 sumbangan setiap tamadun

Pendekatan

Mengesan maklumat, soal jawab

Nilai

Menghargai budaya bangsa, Kegigihan

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar memahami kewujudan tamadun tersebut tetapi beberapa istilah (sumbangan) agak sukar disebut dan mungkin agak sukar diingati – perlu bentuk cara untuk mudahkan pelajar ingat.


 

Tarikh / Hari

Rabu (8.2.12)

Masa

9.45 – 10.55

Mata pelajaran

Pengajian Am 1

Tingkatan

6AK3

Jumlah Pelajar

33 orang

Tajuk Am

Pembentangan 2. Teknologi Maklumat Komunikasi (TMK/ICT)

Tajuk Khas

i.Kelebihan / kenaikan ICT

ii.Kekurangan / keburukan ICT

iii.Kajian Kes – MSC

Objektif

i.Menyatakan sekurang-kurangnya lima kelebihan ICT.

ii.Menyatakan sekurang-kurangnya empat kekurangan ICT.

Aktiviti

a. Penerangan 'powerpoint'

b. Soal jawab

BBM

LCD dan Laptop

Refleksi

Pembentangan menarik dan nyata menambah pengetahuan pelajar mengenai ICT.


 

Hari / Tarikh

Khamis 9 Februari 2012

Matapelajaran

Sejarah

Tingkatan

4K3

Masa

1055 - 1130

Tajuk

Bab 2. Peningkatan Tamadun – Tamadun Yunani, Rom, China dan India

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan sumbangan tamadun dalam bidang pentadbiran
  2. Menyenaraikan sumbangan tamadun dalam bidang perundangan

Pendekatan

Mengesan maklumat, soal jawab

Nilai

Menghargai budaya bangsa, Kegigihan

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Bbeberapa istilah (sumbangan – bidangan pentadbiran dan perundangan) agak sukar disebut dan mungkin agak sukar diingati – perlu bentuk cara untuk mudahkan pelajar ingat.


 

Tarikh / Hari

Khamis (9.2.12)

Masa

12.05 – 12.40

Mata pelajaran

Pengajian Am 1 - Tutorial

Tingkatan

6AK3

Jumlah Pelajar

33 orang

Tajuk

Isu-isu Semasa

Objektif

1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial,

ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara.

2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut.

Aktiviti

Pembentangan berita

BBM

Keratan Akhbar

Refleksi

Isu yang dibentangkan menarik lebih-lebih lagi berita di mahkamah.


 

Tarikh / Hari

Jumaat (10.2.2012)

Masa

07.05 – 08.15

Mata pelajaran

Pengajian Am 2

Tingkatan

6AK3

Jumlah Pelajar

33 orang

Tajuk

Penyelesaian Masalah – Mengira Faedah

Objektif

i.Pelajar dapat menjawab betul sekurang-kurangnya 3 daripada 5 soalan.

Aktiviti

i.Tunjukcara

ii.Menjawab Latihan

BBM

Bahan edaran (fotostat) Praktis Orientasi STPM Set 1

Refleksi

Masa ditukar dengan Cikgu Zurina. Dua soalan agak sukar (majoriti gagal menjawab dengan tepat). Malah 2 soalan mirip dicipta dan masih ramai gagal membuat pengiraan yang betul.


 

Tarikh / Hari

Sabtu (11.2.2012)

Catatan

Membawa pelajar berlatih di Dewan Stakan untuk Kejohanan Badminton MSSS di Sarikei

4K3 – Pelajar diminta membuat nota Bab 2


 

MINGGU 7

Tarikh / Hari

Isnin - Jumaat (13 - 17.2.2012)

Catatan

Membawa pelajar ke Kejohanan Badminton MSSS di Sarikei.


 

Pelajar 6AK3 disediakan dengan latihan pemahaman, kenegaraan dan ujian topikal 1 (kenegaraan)

Pelajar 4K3 disediakan latihan struktur dan ujian topikal 1.

No comments:

Post a Comment