Tarikh / Hari | Isnin (19.3.12) |
Masa | 9.45 – 10.55 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 33 orang |
Aktiviti | Mengembalikan kertas ujian dan membincangkan jawapan kenegaraan (30 soalan) dan jawapan esei. |
Objektif | Pelajar dapat mengenalpasti dan membuat catatan jawapan sebenar (yang betul) Pelajar dapat menyatakan empat kata kunci isi (esei) |
Catatan | Pelajar nampaknya menyedari kelemahan dalam mencari kata kunci isi dan aktiviti susulan yang diberi adalah mereka perlu membuat pembetulan esei penuh. |
Tarikh / Hari | Selasa (20.3.12) |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 33 orang |
Tajuk Am | Pembentangan 5. Bencana Alam |
Tajuk Khas |
|
Objektif |
|
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Nilai | Kasih sayang, kerjasama |
Refleksi | Gambar dan grafik bencana alam yang dipaparkan membantu pembentangan menjadi lebih menarik. |
Tarikh / Hari | Selasa (20.3.2012) |
Masa | 10.55 – 11.30 |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tingkatan | 4K3 |
Jumlah Pelajar | 35 orang |
Aktiviti | Mengembalikan ujian dan perbincangan skema jawapan |
Objektif | Pelajar akan dapat mengenalpasti dan mencatat jawapan sebenar / yang betul. |
Refleksi | Cuma seorang pelajar gagal tetapi markah 30 – 40 masih sekitar 10 orang menunjukkan pelajar masih lemah dan banyak perlu dilakukan. |
Tarikh / Hari | Rabu (21.3.12) |
Masa | 9.45 – 10.55 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 33 orang |
Tajuk Am | Bab 10. Sistem Kehakiman |
Tajuk Khas | d. Mahkamah Khas – Raja2, Juvana, Perusahaan, Buruh, Tentera, Bumiputera, Syariah,Koroner . |
Objektif | Pada akhir P & P, pelajar akan dapat : 1. Menyatakan lapan mahkamah khas 2. Membezakan bidang kuasa mahkamah khas berkenaan |
Langkah-langkah | i.Set induksi – Guru menayangkan gambar Sultan Iskandar (Sultan Johor) dan menceritakan satu kes membabitkan raja tersebut sehingga mahkamah raja2 dibentuk ii. Langkah 2 – Guru menyebut terdapat 8 mahkamah khas dan hari ini kita akan menyentuh/menerangkan bidang kuasa sekurang-kurangnya lima mahkamah khas. iii. Langkah 3 – Guru membuka sesi soal jawab iv. Langkah 4 – Guru membuat rumusan dan memberi kerja susulan (buat peta minda) |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Refleksi/Catatan | Dicerap Cikgu Rige. Nampaknya pelajar banyak bertanya dan suasana pembelajaran aktif. |
Hari / Tarikh | Khamis 22 Mac 2012 |
Matapelajaran | Sejarah |
Tingkatan | 4K3 |
Masa | 0945 - 1055 |
Tajuk | Bab 3. Kerajaan Awal di Asia Tenggara |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Mengesan maklumat, soal jawab |
Nilai | Kegigihan |
ABM | Teks Sejarah Tingkatan 4 |
Refleksi | Nampaknya pelajar memahami dua bentuk kerajaan awal dan dapat membuat nota / peta minda bagi memudahkan lagi pemahaman (aktiviti susulan) |
Tarikh / Hari | Khamis (1.3.12) |
Masa | 1205 – 1240 |
Mata pelajaran | Tutorial |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 33 orang |
Tajuk | Isu-isu Semasa |
Objektif | 1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial, ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara. 2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut. |
Aktiviti | Pembentangan berita |
BBM | Keratan Akhbar |
Refleksi | Kes-kes mahkamah yang dipaparkan menarik dan dapat menambah pengetahuan pelajar mengenai sistem kehakiman negara. |
Tarikh / Hari | Jumaat (23.3.12) |
Masa | 1040 – 1140 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 33 orang |
Tajuk Am | Tafsir grafik |
Tajuk Khas | Jumlah Kes Kebakaran |
Objektif | i.Pelajar dapat menghuraikan data yang diberi (data proses) ii.Pelajar dapat menyatakan sebab berlaku kes kebakaran dan |
Aktiviti | i.Penerangan ii. Soal jawab (lisan) |
BBM | Kertas ujian |
Nilai | Rasional |
Refleksi | Berdasarkan soal jawab lisan nampaknya pelajar semakin memahami maksud data proses dan mampu menghuraikan data diberi. |
terima kasih kerana telah menyediakan blog rph untuk minggu ke 12 dan 13 dengan lengkap dan kemas.
ReplyDeletePerancangan Pelajaran yang baik sudah pasti akan menghasilkan hasil pembelajaran kita tercapai,