Friday, March 23, 2012

RPH MINGGU 12


 

Tarikh / Hari

Isnin (19.3.12)

Masa

9.45 – 10.55

Mata pelajaran

Pengajian Am 1

Tingkatan

6AK3

Jumlah Pelajar

33 orang

Aktiviti

Mengembalikan kertas ujian dan membincangkan jawapan kenegaraan (30 soalan) dan jawapan esei.

Objektif

Pelajar dapat mengenalpasti dan membuat catatan jawapan sebenar (yang betul)

Pelajar dapat menyatakan empat kata kunci isi (esei)

Catatan

Pelajar nampaknya menyedari kelemahan dalam mencari kata kunci isi dan aktiviti susulan yang diberi adalah mereka perlu membuat pembetulan esei penuh.


 

Tarikh / Hari

Selasa (20.3.12)

Masa

7.05 – 8.15

Mata pelajaran

Pengajian Am 1

Tingkatan

6AK3

Jumlah Pelajar

33 orang

Tajuk Am

Pembentangan 5. Bencana Alam

Tajuk Khas

  1. Jenis-jenis bencana alam.
  2. Punca-punca bencana alam
  3. Cara mengurangkan / mengatasi impak bencana alam

Objektif

  1. Menyatakan punca-punca bencana alam.
  2. Menyatakan cara mengatasi / mengurangkan impak bencana alam.

Aktiviti

a. Penerangan 'powerpoint'

b. Soal jawab

BBM

LCD dan Laptop

Nilai

Kasih sayang, kerjasama

Refleksi

Gambar dan grafik bencana alam yang dipaparkan membantu pembentangan menjadi lebih menarik.


 

Tarikh / Hari

Selasa (20.3.2012)

Masa

10.55 – 11.30

Mata pelajaran

Sejarah

Tingkatan

4K3

Jumlah Pelajar

35 orang

Aktiviti

Mengembalikan ujian dan perbincangan skema jawapan

Objektif

Pelajar akan dapat mengenalpasti dan mencatat jawapan sebenar / yang betul.

Refleksi

Cuma seorang pelajar gagal tetapi markah 30 – 40 masih sekitar 10 orang menunjukkan pelajar masih lemah dan banyak perlu dilakukan.


 

Tarikh / Hari

Rabu (21.3.12)

Masa

9.45 – 10.55

Mata pelajaran

Pengajian Am 1

Tingkatan

6AK3

Jumlah Pelajar

33 orang

Tajuk Am

Bab 10. Sistem Kehakiman

Tajuk Khas

d. Mahkamah Khas – Raja2, Juvana, Perusahaan, Buruh, Tentera, Bumiputera, Syariah,Koroner .

Objektif

Pada akhir P & P, pelajar akan dapat :

1. Menyatakan lapan mahkamah khas

2. Membezakan bidang kuasa mahkamah khas berkenaan

Langkah-langkah

i.Set induksi – Guru menayangkan gambar Sultan Iskandar (Sultan Johor) dan menceritakan satu kes membabitkan raja tersebut sehingga mahkamah raja2 dibentuk

ii. Langkah 2 – Guru menyebut terdapat 8 mahkamah khas dan hari ini kita akan menyentuh/menerangkan bidang kuasa sekurang-kurangnya lima mahkamah khas.

iii. Langkah 3 – Guru membuka sesi soal jawab

iv. Langkah 4 – Guru membuat rumusan dan memberi kerja susulan (buat peta minda)

Aktiviti

a. Penerangan 'powerpoint'

b. Soal jawab

BBM

LCD dan Laptop

Refleksi/Catatan

Dicerap Cikgu Rige. Nampaknya pelajar banyak bertanya dan suasana pembelajaran aktif.


 

Hari / Tarikh

Khamis 22 Mac 2012

Matapelajaran

Sejarah

Tingkatan

4K3

Masa

0945 - 1055

Tajuk

Bab 3. Kerajaan Awal di Asia Tenggara

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan dua bentuk kerajaan (maritim dan agraria)
  2. Memberi contoh-contoh kerajaan tersebut
  3. Menyenaraikan ciri-ciri dua kerajaan tersebut

Pendekatan

Mengesan maklumat, soal jawab

Nilai

Kegigihan

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Nampaknya pelajar memahami dua bentuk kerajaan awal dan dapat membuat nota / peta minda bagi memudahkan lagi pemahaman (aktiviti susulan)


 

Tarikh / Hari

Khamis (1.3.12)

Masa

1205 – 1240

Mata pelajaran

Tutorial

Tingkatan

6AK3

Jumlah Pelajar

33 orang

Tajuk

Isu-isu Semasa

Objektif

1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial,

ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara.

2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut.

Aktiviti

Pembentangan berita

BBM

Keratan Akhbar

Refleksi

Kes-kes mahkamah yang dipaparkan menarik dan dapat menambah pengetahuan pelajar mengenai sistem kehakiman negara.


 

Tarikh / Hari

Jumaat (23.3.12)

Masa

1040 – 1140

Mata pelajaran

Pengajian Am 1

Tingkatan

6AK3

Jumlah Pelajar

33 orang

Tajuk Am

Tafsir grafik

Tajuk Khas

Jumlah Kes Kebakaran

Objektif

i.Pelajar dapat menghuraikan data yang diberi (data proses)

ii.Pelajar dapat menyatakan sebab berlaku kes kebakaran dan

Aktiviti

i.Penerangan

ii. Soal jawab (lisan)

BBM

Kertas ujian

Nilai

Rasional

Refleksi

Berdasarkan soal jawab lisan nampaknya pelajar semakin memahami maksud data proses dan mampu menghuraikan data diberi.


 

1 comment:

  1. terima kasih kerana telah menyediakan blog rph untuk minggu ke 12 dan 13 dengan lengkap dan kemas.

    Perancangan Pelajaran yang baik sudah pasti akan menghasilkan hasil pembelajaran kita tercapai,

    ReplyDelete