Friday, August 3, 2012

RPH MINGGU 31

    

Hari / Tarikh

Isnin 30 Julai 2012

Matapelajaran

Sejarah

Tingkatan

4K3

Masa

0925 – 0955

Tajuk

Bab 8. Pembaharuan & Pengaruh Islam di Malaysia Sebelum Kedatangan Barat

Sub tajuk

a. Pengenalan

b. Kesan – Bidang Pentadbiran / politik

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

i. Menyatakan bukti pengaruh Islam dalam bidang pentadbiran

ii. Menyatakan bentuk pentadbiran sebelum kedatangan Islam

Pendekatan

Mengesan maklumat, soal jawab

Nilai

Rasional

Aktiviti

Penerangan dan soal jawab

  

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar perlu diberi penerangan tambahan dalam menjelaskan bukti pengaruh Islam di Malaysia kerana apa yang ada dalam buku tidak cukup jelas.


 

Tarikh/hari

Isnin (30.7.2012)

Masa

1025 – 1125

Mata pelajaran

Pengajian Am 1

Tingkatan

6RK3

Jumlah Pelajar

30 orang

Tajuk

Topik 5. Sistem Perundangan di Malaysia – latihan ulangkaji

Objektif

1. Pelajar dapat menjawab betul sekurang-kurangnya 50 % soalan latihan yang diberi (30 soalan)

Aktiviti

a. Menjawab latihan

b. Soal jawab

BBM

LCD & laptop

Refleksi

Cuma hampir 50 % pelajar berjaya mencapai sasaran yang ditetapkan.


 

Tarikh / Hari

Isnin (30.7.12)

Masa

1125 – 1155

Mata pelajaran

Tutorial

Tingkatan

6AK3

Jumlah Pelajar

32 orang

Tajuk

Isu-isu Semasa

Objektif

1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial,

ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara.

2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut.

Aktiviti

Pembentangan berita

BBM

Keratan Akhbar

Refleksi

Berita menarik lebih2 lagi berita/isu berkaitan rasuah dan denda serta merta kesalahan lalu lintas - diperdebatkan .


 

Tarikh / Hari

Selasa (31.7.2012)

Masa

1025 – 1155

Mata pelajaran

Pengajian Am 1

Tingkatan

6AK3

Jumlah Pelajar

32 orang

Tajuk Am

Graf Cermin

Subtajuk

Gunatenaga dan sektor pekerjaan di Malaysia antara tahun 1990 dan 1995

Objektif

i. Pelajar dapat membuat jadual dalam masa 30 minit

ii. Pelajar dapat melukis graf dalam masa 40 minit

Aktiviti

a. Penerangan

b. Soal jawab

BBM

Bahan fotostat

Nilai

Kegigihan

Refleksi

Hampir kesemua pelajar gagal menyiap latihan dalam masa ditetapkan.


 

Taikh/hari

Selasa (31.7.2012)

Masa

0945 – 1055

Mata pelajaran

Pengajian Am 1

Tingkatan

6RK3

Jumlah Pelajar

30 orang

Tajuk

Topik 6. Sistem Pentadbiran di Malaysia

Subtajuk

a. Yang Dipertuan Agong

b. Majlis Raja2

c. Kabinet

Objektif

1. Pelajar dapat menyatakan

2. Pelajar dapat menyatakan

Aktiviti

a. Pembentangan 'powerpoint'

b. Soal jawab

BBM

LCD & laptop

Refleksi

 


 

Hari / Tarikh

Rabu 1 Ogos 2012

Matapelajaran

Sejarah

Tingkatan

4K3

Masa

0705 – 0805

Tajuk

Bab 8. Pembaharuan & Pengaruh Islam di Malaysia Sebelum Kedatangan Barat

Sub tajuk

b. Kesan – Bidang Perundangan

- Bidang Pendidikan

- BidangBahasa dan Sastera

- Bidang Kesenian

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

i. Menyatakan bukti pengaruh Islam dalam bidang perundangan, pendidikan, bahasa & sastera dan kesenian.

ii. Mengenalpasti perubahan sebelum kedatangan Islam dan selepas kedatangan Islam (membanding beza)

Pendekatan

Mengesan maklumat, soal jawab

Nilai

Rasional

Aktiviti

Penerangan, latihan dan soal jawab

  

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar agak sukar mengingati fakta yang diberikan dan akan diulang semula pada isnin hadapan (satu masa) bagi mengukuhkan pemahaman.


 

Taikh/hari

Rabu (1.8.2012)

Masa

1055 – 1155

Mata pelajaran

Pengajian Am 1

Tingkatan

6RK3

Jumlah Pelajar

30 orang

Tajuk

Topik 5. Sistem Kehakiman di Malaysia – latihan ulangkaji

Objektif

1. Pelajar dapat menjawab betul sekurang-kurangnya 50 % soalan latihan yang diberi (30 soalan)

Aktiviti

a. Menjawab latihan

b. Soal jawab

BBM

LCD & laptop

Refleksi

Cuma hampir 40 % pelajar berjaya mencapai sasaran yang ditetapkan.


 

Taikh/hari

Khamis (2.8.2012)

Masa

0705 – 0805

Mata pelajaran

Pengajian Am 1

Tingkatan

6RK3

Jumlah Pelajar

30 orang

Tajuk

Isu-isu Kepenggunaan

Subtajuk

i. Hak Pengguna

ii. Hak peniaga / pengeluar

iii. Kajian kes – FOMCA & Skim Jaualan Langsung

Objektif

i. Pelajar dapat menyatakan 8 hak pengguna dan 6 hak pengeluar.

ii. Pelajar dan mengaitkan contoh yang relevan bentuk dan cara pengguna tertipu atau terpedaya.

Aktiviti

a. Penerangan 'powerpoint'

b.Soal jawab

BBM

LCD & laptop

Refleksi

Contoh bentuk penipuan terhadap pengguna banyak dipaparkan.


 

Tarikh / Hari

Khamis (2.8.2012)

Masa

0805 – 0905

Mata pelajaran

Pengajian Am 2

Tingkatan

6AK3

Jumlah Pelajar

32 orang

Tajuk Am

Soalan Tahun SPTM2009

Objektif

i. Pelajar dapat menjawab betul 40 % daripada 45 soalan kenegaraan.

ii. Pelajar dapat menjawab soalan kenegaraan dalam masa 1 jam.

Aktiviti

a. Latihan

b. Tunjuk cara

BBM

Bahan fotostat

Refleksi

Masih ramai pelajar gagal mencapai sasaran (hampir 30 %)


 

Tarikh / Hari

Khamis (2.8.12)

Masa

1055 – 1155

Mata pelajaran

Tutorial

Tingkatan

6RK3

Jumlah Pelajar

30 orang

Tajuk

Isu-isu Semasa

Objektif

1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial,

ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara.

2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut.

Aktiviti

Pembentangan berita

BBM

Keratan Akhbar

Refleksi

Kumpulan membentang berita menarik spt kes pelajar Malaysia di bawa keluar dari Syria.


 

Tarikh / Hari

Jumaat (27.7.2012)

Masa

0940 – 1040

Mata pelajaran

Pengajian Am 1

Tingkatan

6AK3

Jumlah Pelajar

32 orang

Tajuk Am

Bab 15. Isu2 Semasa – Sosial

Subtajuk

i. Rasuah

ii. Jenayah

Objektif

i. Pelajar dapat menyatakan bentuk2/jenis2 jenayah dan rasuah

ii. Pelajar dapat menyatakan punca2 berlakunya jenayah dan rasuah.

iii. Pelajar dapat menyatakan cara2 menangani jenayah dan rasuah.

Aktiviti

a. Penerangan 'powerpoint'

b. Soal jawab

BBM

LCD dan Laptop

Nilai

Kegigihan

Refleksi

Pelajar perlu mengingat banyak fakta termasuk Akta berkaitan.


 

Tarikh / Hari

Jumaat (27.7.2012)

Masa

1040 – 1140

Mata pelajaran

Pengajian Am 2

Tingkatan

6AK3

Jumlah Pelajar

31 orang

Aspek

Kenegaraan – Soalan STPM 2009

Objektif

i.Pelajar dapat menjawab latihan dalam masa 30 minit.

ii.Pelajar dapat menjawab dengan memberi contoh yang sesuai setiap soalan yang diberikan

Aktiviti

i.Penerangan

ii.Melukis graf

BBM

Kertas edaran (Lembaran Praktis – Federal)

Nilai

Rasional

Refleksi

Sebahagian besar pelajar gagal memberi contoh yang sesuai dan cara berhujah masih ke arah laras sastera.


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment