Hari / Tarikh | Isnin 30 Julai 2012 |
Matapelajaran | Sejarah |
Tingkatan | 4K3 |
Masa | 0925 – 0955 |
Tajuk | Bab 8. Pembaharuan & Pengaruh Islam di Malaysia Sebelum Kedatangan Barat |
Sub tajuk | a. Pengenalan b. Kesan – Bidang Pentadbiran / politik |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan bukti pengaruh Islam dalam bidang pentadbiran ii. Menyatakan bentuk pentadbiran sebelum kedatangan Islam |
Pendekatan | Mengesan maklumat, soal jawab |
Nilai | Rasional |
Aktiviti | Penerangan dan soal jawab |
ABM | Teks Sejarah Tingkatan 4 |
Refleksi | Pelajar perlu diberi penerangan tambahan dalam menjelaskan bukti pengaruh Islam di Malaysia kerana apa yang ada dalam buku tidak cukup jelas. |
Tarikh/hari | Isnin (30.7.2012) |
Masa | 1025 – 1125 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6RK3 |
Jumlah Pelajar | 30 orang |
Tajuk | Topik 5. Sistem Perundangan di Malaysia – latihan ulangkaji |
Objektif | 1. Pelajar dapat menjawab betul sekurang-kurangnya 50 % soalan latihan yang diberi (30 soalan) |
Aktiviti | a. Menjawab latihan b. Soal jawab |
BBM | LCD & laptop |
Refleksi | Cuma hampir 50 % pelajar berjaya mencapai sasaran yang ditetapkan. |
Tarikh / Hari | Isnin (30.7.12) |
Masa | 1125 – 1155 |
Mata pelajaran | Tutorial |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 32 orang |
Tajuk | Isu-isu Semasa |
Objektif | 1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial, ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara. 2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut. |
Aktiviti | Pembentangan berita |
BBM | Keratan Akhbar |
Refleksi | Berita menarik lebih2 lagi berita/isu berkaitan rasuah dan denda serta merta kesalahan lalu lintas - diperdebatkan . |
Tarikh / Hari | Selasa (31.7.2012) |
Masa | 1025 – 1155 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 32 orang |
Tajuk Am | Graf Cermin |
Subtajuk | Gunatenaga dan sektor pekerjaan di Malaysia antara tahun 1990 dan 1995 |
Objektif | i. Pelajar dapat membuat jadual dalam masa 30 minit ii. Pelajar dapat melukis graf dalam masa 40 minit |
Aktiviti | a. Penerangan b. Soal jawab |
BBM | Bahan fotostat |
Nilai | Kegigihan |
Refleksi | Hampir kesemua pelajar gagal menyiap latihan dalam masa ditetapkan. |
Taikh/hari | Selasa (31.7.2012) |
Masa | 0945 – 1055 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6RK3 |
Jumlah Pelajar | 30 orang |
Tajuk | Topik 6. Sistem Pentadbiran di Malaysia |
Subtajuk | a. Yang Dipertuan Agong b. Majlis Raja2 c. Kabinet |
Objektif | 1. Pelajar dapat menyatakan 2. Pelajar dapat menyatakan |
Aktiviti | a. Pembentangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD & laptop |
Refleksi |
Hari / Tarikh | Rabu 1 Ogos 2012 |
Matapelajaran | Sejarah |
Tingkatan | 4K3 |
Masa | 0705 – 0805 |
Tajuk | Bab 8. Pembaharuan & Pengaruh Islam di Malaysia Sebelum Kedatangan Barat |
Sub tajuk | b. Kesan – Bidang Perundangan - Bidang Pendidikan - BidangBahasa dan Sastera - Bidang Kesenian |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan bukti pengaruh Islam dalam bidang perundangan, pendidikan, bahasa & sastera dan kesenian. ii. Mengenalpasti perubahan sebelum kedatangan Islam dan selepas kedatangan Islam (membanding beza) |
Pendekatan | Mengesan maklumat, soal jawab |
Nilai | Rasional |
Aktiviti | Penerangan, latihan dan soal jawab |
ABM | Teks Sejarah Tingkatan 4 |
Refleksi | Pelajar agak sukar mengingati fakta yang diberikan dan akan diulang semula pada isnin hadapan (satu masa) bagi mengukuhkan pemahaman. |
Taikh/hari | Rabu (1.8.2012) |
Masa | 1055 – 1155 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6RK3 |
Jumlah Pelajar | 30 orang |
Tajuk | Topik 5. Sistem Kehakiman di Malaysia – latihan ulangkaji |
Objektif | 1. Pelajar dapat menjawab betul sekurang-kurangnya 50 % soalan latihan yang diberi (30 soalan) |
Aktiviti | a. Menjawab latihan b. Soal jawab |
BBM | LCD & laptop |
Refleksi | Cuma hampir 40 % pelajar berjaya mencapai sasaran yang ditetapkan. |
Taikh/hari | Khamis (2.8.2012) |
Masa | 0705 – 0805 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6RK3 |
Jumlah Pelajar | 30 orang |
Tajuk | Isu-isu Kepenggunaan |
Subtajuk | i. Hak Pengguna ii. Hak peniaga / pengeluar iii. Kajian kes – FOMCA & Skim Jaualan Langsung |
Objektif | i. Pelajar dapat menyatakan 8 hak pengguna dan 6 hak pengeluar. ii. Pelajar dan mengaitkan contoh yang relevan bentuk dan cara pengguna tertipu atau terpedaya. |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b.Soal jawab |
BBM | LCD & laptop |
Refleksi | Contoh bentuk penipuan terhadap pengguna banyak dipaparkan. |
Tarikh / Hari | Khamis (2.8.2012) |
Masa | 0805 – 0905 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 32 orang |
Tajuk Am | Soalan Tahun SPTM2009 |
Objektif | i. Pelajar dapat menjawab betul 40 % daripada 45 soalan kenegaraan. ii. Pelajar dapat menjawab soalan kenegaraan dalam masa 1 jam. |
Aktiviti | a. Latihan b. Tunjuk cara |
BBM | Bahan fotostat |
Refleksi | Masih ramai pelajar gagal mencapai sasaran (hampir 30 %) |
Tarikh / Hari | Khamis (2.8.12) |
Masa | 1055 – 1155 |
Mata pelajaran | Tutorial |
Tingkatan | 6RK3 |
Jumlah Pelajar | 30 orang |
Tajuk | Isu-isu Semasa |
Objektif | 1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial, ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara. 2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut. |
Aktiviti | Pembentangan berita |
BBM | Keratan Akhbar |
Refleksi | Kumpulan membentang berita menarik spt kes pelajar Malaysia di bawa keluar dari Syria. |
Tarikh / Hari | Jumaat (27.7.2012) |
Masa | 0940 – 1040 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 32 orang |
Tajuk Am | Bab 15. Isu2 Semasa – Sosial |
Subtajuk | i. Rasuah ii. Jenayah |
Objektif | i. Pelajar dapat menyatakan bentuk2/jenis2 jenayah dan rasuah ii. Pelajar dapat menyatakan punca2 berlakunya jenayah dan rasuah. iii. Pelajar dapat menyatakan cara2 menangani jenayah dan rasuah. |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Nilai | Kegigihan |
Refleksi | Pelajar perlu mengingat banyak fakta termasuk Akta berkaitan. |
Tarikh / Hari | Jumaat (27.7.2012) |
Masa | 1040 – 1140 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 31 orang |
Aspek | Kenegaraan – Soalan STPM 2009 |
Objektif | i.Pelajar dapat menjawab latihan dalam masa 30 minit. ii.Pelajar dapat menjawab dengan memberi contoh yang sesuai setiap soalan yang diberikan |
Aktiviti | i.Penerangan ii.Melukis graf |
BBM | Kertas edaran (Lembaran Praktis – Federal) |
Nilai | Rasional |
Refleksi | Sebahagian besar pelajar gagal memberi contoh yang sesuai dan cara berhujah masih ke arah laras sastera. |
No comments:
Post a Comment