Hari / Tarikh | Isnin 6 Ogos 2012 |
Matapelajaran | Sejarah |
Tingkatan | 4K3 |
Masa | 0925 – 0955 |
Tajuk | Bab 8. Pembaharuan & Pengaruh Islam di Malaysia Sebelum Kedatangan Barat |
Sub tajuk | b. Kesan – Bidang Ekonomi – Perdagangan & matawang |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan bukti pengaruh Islam dalam bidang perdagangan ii. Menyatakan |
Pendekatan | Mengesan maklumat, soal jawab |
Nilai | Rasional |
Aktiviti | Penerangan dan soal jawab |
ABM | Teks Sejarah Tingkatan 4 |
Refleksi/Catatan | Dicerap oleh Ketua Panitia – Cikgu Sayati Liman. Nampaknya pelajar masih kurang aktif melibatkan diri dalam P & P |
Tarikh/hari | Isnin (6.8.2012) |
Masa | 1025 – 1125 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6RK3 |
Jumlah Pelajar | 30 orang |
Tajuk | Topik 5. Sistem Perundangan di Malaysia – latihan ulangkaji |
Objektif | 1. Pelajar dapat menjawab betul sekurang-kurangnya 50 % soalan latihan yang diberi (sambungan 30 soalan) |
Aktiviti | a. Menjawab latihan b. Soal jawab |
BBM | LCD & laptop |
Refleksi | Cuma sekitar 40 % pelajar berjaya mencapai sasaran yang ditetapkan. |
Tarikh / Hari | Isnin (6.8.12) |
Masa | 1125 – 1155 |
Mata pelajaran | Tutorial |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 32 orang |
Tajuk | Isu-isu Semasa |
Objektif | 1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial, ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara. 2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut. |
Aktiviti | Pembentangan berita |
BBM | Keratan Akhbar |
Refleksi | Berita menarik lebih2 lagi berita/isu berkaitan kemerdekaan – isu tema 'Janji Ditepati' . |
Tarikh / Hari | Selasa (7.8.2012) |
Masa | 1025 – 1155 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 32 orang |
Tajuk Am | Penyelesaian Masalah (STPM 2010) |
Objektif | i. Pelajar dapat menjawab latihan 45 minit ii. Pelajar menunjuk cara jawapan yang diperolehi. |
Aktiviti | a. Latihan b. Tunjuk cara |
BBM | Bahan fotostat |
Nilai | Kerjasama |
Refleksi | Hampir kesemua pelajar gagal menyiap latihan dalam masa ditetapkan. |
Taikh/hari | Selasa (7.8.2012) |
Masa | 0945 – 1055 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6RK3 |
Jumlah Pelajar | 30 orang |
Tajuk | Topik 6. Sistem Pentadbiran di Malaysia |
Subtajuk | d. Kementerian (25 buah) |
Objektif | 1. Pelajar dapat menyatakan fungsi utama setiap kementerian 2. Pelajar dapat menyatakan jabatan penting di bawah suatu kementerian. |
Aktiviti | a. Pembentangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD & laptop |
Refleksi | Cuma dapat diterang dan dibincang mengenai 7 kementerian. |
Hari / Tarikh | Rabu 8 Ogos 2012 |
Matapelajaran | Sejarah |
Tingkatan | 4K3 |
Masa | 0705 – 0805 |
Tajuk | Bab 8. Pembaharuan & Pengaruh Islam di Malaysia Sebelum Kedatangan Barat |
Sub tajuk | b. Kesan – bidang sosial 'gaya hidup' c. Kesan – bidang ekonomi - cukai |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: i. Menyatakan bukti pengaruh Islam dalam bidang social & ekonomi ii. Mengenalpasti perubahan sebelum kedatangan Islam dan selepas kedatangan Islam (membanding beza) |
Pendekatan | Mengesan maklumat, soal jawab |
Nilai | Rasional |
Aktiviti | Penerangan, latihan dan soal jawab |
ABM | Teks Sejarah Tingkatan 4 |
Refleksi | Pelajar agak sukar mengingati fakta yang diberikan dan perlu latihan pengukuhan – akan diberi Isnin hadapan. |
Taikh/hari | Rabu (8.8.2012) |
Masa | 1055 – 1155 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6RK3 |
Jumlah Pelajar | 30 orang |
Tajuk | Topik 6. Sistem Pentadbiran di Malaysia |
Objektif | d. Kementerian (25 buah) - sambungan |
Aktiviti | 1. Pelajar dapat menyatakan fungsi utama setiap kementerian 2. Pelajar dapat menyatakan jabatan penting di bawah suatu kementerian. |
BBM | a. Pembentangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
Refleksi | LCD & laptop |
Cuma dapat diterang dan dibincang cuma 8 kementerian. |
Taikh/hari | Khamis (9.8.2012) |
Masa | 0705 – 0805 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6RK3 |
Jumlah Pelajar | 30 orang |
Tajuk | Jenayah dan Rasuah |
Subtajuk | i. Punca2 jenaah dan rasuah ii. Kesan2 jenayah dan rasuah iii. Langkah2 menangani jenayah dan rasuah |
Objektif | i. Pelajar dapat menyatakan 4 – 5 punca jenayah dan rasuah. ii. Pelajar dapat menyatakan 3 – 4 kesan jenayah dan rasuah. ii. Pelajar dapat menyatakan 3 – 4 cara menangani jenayah dan rasuah. |
Aktiviti | a. Pembentangan ' powerpoint' b.Soal jawab |
BBM | LCD & laptop |
Refleksi | Pembentangan menarik kerana banyak fakta dan bukti disampaikan. |
Tarikh / Hari | Khamis (9.8.2012) |
Masa | 0805 – 0905 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 32 orang |
Tajuk Am | Soalan Tahun SPTM 2010 |
Objektif | i. Pelajar dapat menjawab betul 40 % daripada 45 soalan kenegaraan. ii. Pelajar dapat menjawab soalan kenegaraan dalam masa 1 jam. |
Aktiviti | a. Latihan b. Tunjuk cara |
BBM | Bahan fotostat |
Refleksi | Masih ramai pelajar gagal mencapai sasaran (hampir 30 %) |
Tarikh / Hari | Khamis (9.8.12) |
Masa | 1055 – 1155 |
Mata pelajaran | Tutorial |
Tingkatan | 6RK3 |
Jumlah Pelajar | 30 orang |
Tajuk | Isu-isu Semasa |
Objektif | 1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial, ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara. 2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut. |
Aktiviti | Pembentangan berita |
BBM | Keratan Akhbar |
Refleksi | Kumpulan membentang berita menarik seperti kes rasuah dan jenayah. |
Tarikh / Hari | Jumaat (10.8.2012) |
Masa | 0940 – 1140 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 32 orang |
Aspek | Ujian Topikal 60 soalan |
Objektif | i.Pelajar dapat menjawab semua dalam masa 60 minit. |
Aktiviti | i.Menjawab ujian |
BBM | Kertas Ujian |
Nilai | Rasional |
Refleksi |
No comments:
Post a Comment