MINGGU 36
Hari / Tarikh
|
Isnin 3 Sept 2012
|
Matapelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan
|
4K3
|
Masa
|
0945
– 1020
|
Tajuk
|
Bab 9. Perkembangan
di Eropah
|
Sub
tajuk
|
c. Gerakan Reformation dan kesan-kesannya (sambungan
minggu lalu)
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Menyatakan maksud reformation
ii. Mennjelaskan kesan-kesannya
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, soal jawab
|
Nilai
|
Keberanian
|
Aktiviti
|
Penerangan,
latihan dan soal jawab
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Pelajaran minggu
lalu diulang semula dan disambung kesan-kesan gerakan reformation. Kesan ini
disertakan contoh dan ditulis dalam bentuk peta minda bagi memudahkan
pemahaman.
|
Tarikh/hari
|
Isnin (3.9.2012)
|
Masa
|
1055 – 1205
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am 1
|
Tingkatan
|
6RK3
|
Jumlah Pelajar
|
30 orang
|
Tajuk Am
|
Topik 6. Sistem Pentadbiran
|
Tajuk Khas
|
Agensi Pusat – UPE, UPP,
Perbendaharaan, JPA, MAMPU
|
Objektif
|
i. Pelajar dapat menyatakan 3 – 5 fungsi setiap agensi pusat.
ii. Pelajar dapat menyatakan urusetia setiap agensi pusat.
|
BBM
|
a. Penerangan
b. Soal jawab
|
BBM
|
LCD & laptop
|
Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
Agensi pusat UPE dan UPP agak mengelirukan pelajar kerana terdapat fungsi
yang hampir sama. Ini diberi penegasan.
|
Tarikh / Hari
|
Isnin (3.9.12)
|
Masa
|
1205 – 1240
|
Mata pelajaran
|
Tutorial
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
32 orang
|
Catatan
|
Peperiksaan Percubaan – Pengajian Am 2
|
Tarikh / Hari
|
Selasa (4.9.2012)
|
Masa
|
0945 - 1055
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am 1
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
36 orang
|
Catatan
|
Peperiksaan Percubaan – Sejarah 1
|
Taikh/hari
|
Selasa (4.9.2012)
|
Masa
|
1055 – 1240
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am 1
|
Tingkatan
|
6RK3
|
Jumlah Pelajar
|
30 orang
|
Tajuk
|
Mencari kata kunci Esei
|
Subtajuk
|
1. Globalisasi – implikasi
2. Pengangguran Siswazah
3. Kepentingan Muzium
4. Kepentingan Matematik
|
Objektif
|
1. Pelajar akan menyatakan 5 kata kunci setiap esei.
2. Pelajar akan berhujah beberapa isi yang diperlukan.
|
Aktiviti
|
a. Perbincangan berkumpulan
b. Pembentangan hasil dn soal jawab
|
BBM
|
Bahan edaran
|
Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
Kata kunci masih longgar dan perlu ikut pendekatan mencari kata kunci.
Hujah juga masih kurang matang – perlu banyak latihan.
|
Hari / Tarikh
|
Rabu 5 Sept 2012
|
Matapelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan
|
4K3
|
Masa
|
0705
– 0815
|
Tajuk
|
Bab 9. Perkembangan
di Eropah
|
Sub
tajuk
|
d. Penjelajahan dan Penerokaan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Menyenaraikan
kuasa-kuasa Barat yang terlibat dalam penjelajahan
ii.
Menyatakan
sebab-sebab penjelajahan kuasa-kuasa Barat
iii.
Menyatakan
kesan-kesan penjelajahan kuasa-kuasa Barat ke atas masyarakat setempat
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, soal jawab
|
Nilai
|
Kegigihan dan
keberanian
|
Aktiviti
|
Penerangan,
latihan dan soal jawab
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Banyak nama
tokoh-tokoh pelayaran yang perlu dingati pelajar dan satu pola mengingat
berkesan perlu dibentuk / difikirkan.
|
Taikh/hari
|
Rabu (5.9.2012)
|
Masa
|
1055 – 1240
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am 1
|
Tingkatan
|
6RK3
|
Jumlah Pelajar
|
30 orang
|
Tajuk
|
Topik 6. Sistem Pentadbiran
|
Subtajuk
|
a. Kerajaan Negeri
- Raja/ TYT
- MMKN
- Jabatan / Agensi Negeri
|
Objektif
|
i. Menyatakan fungsi utama raja / TYT dalam pentadbiran negeri
ii. Menyatakan fungsi MMKN dan keanggotaannya
iii. Menyenaraikan beberapa jabatan / agensi negeri yang utama
|
Aktiviti
|
i. Penerangan
ii. Soal jawab
|
BBM
|
LCD & laptop
|
Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
Guru membuat perbandingan MMKN dengan kabinet bagi memudahkan pemahaman
pelajar (negeri & persekutuan)
|
Taikh/hari
|
Khamis (6.9.2012)
|
Masa
|
0705 – 0815
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am 1
|
Tingkatan
|
6RK3
|
Jumlah Pelajar
|
30 orang
|
Tajuk Am
|
Topik 6. Sistem Pentadbiran
|
Tajuk Khas
|
a. Kerajaan Negeri
-
Perbadanan Awam Negeri (BB dan BBB)
- Badan Penyelarasan Negeri, negeri
dgn. Persekutuan
|
Objektif
|
i. Menyatakan fungsi perbadanan awam negeri (BB & BBB)
ii. Menyatakan fungsi badan penyelarasan peringkat negeri, negeri dengan
persekutuan.
|
Aktiviti
|
i. Penerangan
ii. Soal jawab
|
BBM
|
LCD & laptop
|
Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
Guru membuat perbandingan badan penyelarasan negeri dengan persekutuan
bagi memudahkan pemahaman pelajar, begitu juga perbadanan awam.
|
Tarikh / Hari
|
Khamis (6.9.2012)
|
Masa
|
0815 – 0925
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am 1
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
31 orang
|
Catatan
|
Peperiksaan Percubaan – Sejarah 2
|
Tarikh / Hari
|
Khamis (6.9.12)
|
Masa
|
1205 – 1240
|
Mata pelajaran
|
Tutorial
|
Tingkatan
|
6RK3
|
Jumlah Pelajar
|
30 orang
|
Tajuk
|
Isu-isu Semasa
|
Objektif
|
1. Pelajar peka terhadap isu-isu
semasa membabitkan politik, sosial,
ekonomi dll membabitkan dalam dan
luar negara.
2. Pelajar mencatat isi-isi penting
isu tersebut.
|
Aktiviti
|
Pembentangan berita
|
BBM
|
Keratan Akhbar
|
Nilai
|
Rasional
|
Refleksi
|
Isu
setempat (Kes Kpg. Melikin Serian) dan luar negara – kes di Bulgaria telah
diulas guru secara lanjut.
|
Tarikh / Hari
|
Jumaat (7.9.2012)
|
Mata Pelajaran
|
Pengajian Am 1 & 2
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Masa
|
0940 - 1140
|
Catatan
|
Peperiksaan Percubaan – Geografi 1
|
RPH kemas kini.
ReplyDeleteTerima kasih.
htchong