Hari / Tarikh
|
Isnin 10 Sept 2012
|
Matapelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan
|
4K3
|
Masa
|
0945
– 1020
|
Tajuk
|
Bab 9. Perkembangan
di Eropah
|
Sub
tajuk
|
e. Revolusi Pertanian dan Perindustrian
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Menyatakan tiga sumbangan Revolusi Pertanian
ii. Menyatakan lima sumbangan Revolusi Perindustrian
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, soal jawab
|
Nilai
|
Keberanian
|
Aktiviti
|
Penerangan
dan soal jawab
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Sumbangan berkaitan
alatan dan teknologi yang dicipta serta nama tokoh yang agak ramai
menyukarkan pelajar mngingati – perlu latihan.
|
Tarikh/hari
|
Isnin (10.9.2012)
|
Masa
|
1055 – 1205
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am 1
|
Tingkatan
|
6RK3
|
Jumlah Pelajar
|
30 orang
|
Tajuk Am
|
Topik 7. Tadbir Urus Negara (T.U.N)
|
Tajuk Khas
|
a. Kepentingan T.U.N
b. Ciri2 TU yang baik
c. Cabaran T.U
|
Objektif
|
i. Pelajar dapat menyatakan beberapa kepentingan T.U.N
ii. Pelajar dapat menyatakan 5 ciri T.U yang baik
|
BBM
|
a. Penerangan
b. Soal jawab
|
BBM
|
Buku Rujukan
|
Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
Guru mengaitkan isu2 semasa dan dasar2 kerajaan agar tajuk lebih mudah
dikuasai.
|
Tarikh / Hari
|
Isnin (10.9.12)
|
Masa
|
1205 – 1240
|
Mata pelajaran
|
Tutorial
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
32 orang
|
Catatan
|
Peperiksaan Percubaan
|
Tarikh / Hari
|
Selasa (11.9.2012)
|
Masa
|
0945 - 1055
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am 1
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
36 orang
|
Catatan
|
Peperiksaan Percubaan – Geografi 1
|
Taikh/hari
|
Selasa (11.9.2012)
|
Masa
|
1055 – 1240
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am 1
|
Tingkatan
|
6RK3
|
Jumlah Pelajar
|
30 orang
|
Tajuk
|
Topik 8. Kedaulatan Negara
|
Subtajuk
|
Maksud kedaulatan dan cara
mempertahankan kedaulatan negara
Cabaran terhadap kedaulatan negara
|
Objektif
|
i.
|
Aktiviti
|
i. Penerangan
ii. Soal jawab
|
BBM
|
Buku Rujukan
|
Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
Hari / Tarikh
|
Rabu 12 Sept 2012
|
Matapelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan
|
4K3
|
Masa
|
0705
– 0815
|
Tajuk
|
Bab 9. Perkembangan
di Eropah
|
Sub
tajuk
|
f. Kesan Revolusi Pertanian & Perindustrian di Asia Tenggara
(AT)
g. Perkembangan Imperliasme Barat di AT
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
i. Menyatakan
lima kesan Revolusi Pertanian & Perindustrian di AT
ii. Menyatakan sebab2 kedatangan imperialisme Barat ke AT
iii. Menyatakan kesan-kesan kedatangan Barat di AT
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, soal jawab
|
Nilai
|
Kegigihan dan
keberanian
|
Aktiviti
|
Penerangan
dan soal jawab
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Nama tokoh2 barat
yang agak ramai perlu selalu disebut dan diberi latihan mengenainya agar
pelajar lebih mudah mengingati.
|
Taikh/hari
|
Rabu (12.9.2012)
|
Masa
|
1055 – 1240
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am 1
|
Tingkatan
|
6RK3
|
Jumlah Pelajar
|
30 orang
|
Tajuk
|
Kedaulatan Negara
|
Subtajuk
|
1. P.L.K.N
2. P.A.T.I
3. Kebebasan Media
4. Jenayah
|
Objektif
|
1. Pelajar akan menyatakan 5 kata kunci setiap isu
2. Pelajar akan berhujah beberapa isu yang diperlukan.
|
Aktiviti
|
a. Perbincangan berkumpulan
b. Pembentangan hasil dn soal jawab
|
BBM
|
Bahan edaran
|
Nilai
|
Kerjasama
|
Refleksi
|
Ramai pelajar kurang matang berhujah.
|
Taikh/hari
|
Khamis (13.9.2012)
|
Masa
|
0705 – 0815
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am 1
|
Tingkatan
|
6RK3
|
Jumlah Pelajar
|
30 orang
|
Tajuk Esei
|
Bincangkan punca2 gejala lumba haram dan cara2 bagi menangani gejala
tersebut.
|
Objektif
|
Pelajar dapat menyiapkan esei
lengkap dalam masa 45 minit.
|
Aktiviti
|
Perbincangan
Menjawap latihan
|
BBM
|
Kertas edaran
|
Nilai
|
Rasional
|
Refleksi
|
Cuma 3 orang pelajar berupaya
menyiapkan latihan dalam masa 45 minit yang ditetapkan. Sambungan esei pada
masa tutorial (masa ke 9)
|
Tarikh / Hari
|
Khamis (13.9.2012)
|
Masa
|
0815 – 0925
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am 1
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
31 orang
|
Catatan
|
Peperiksaan Percubaan – Sejarah 2
|
Tarikh / Hari
|
Khamis (13.9.12)
|
Masa
|
1205 – 1240
|
Mata pelajaran
|
Tutorial
|
Tingkatan
|
6RK3
|
Jumlah Pelajar
|
30 orang
|
Tajuk
|
Isu-isu Semasa
|
Objektif
|
1. Pelajar peka terhadap isu-isu
semasa membabitkan politik, sosial,
ekonomi dll membabitkan dalam dan
luar negara.
2. Pelajar mencatat isi-isi penting
isu tersebut.
|
Aktiviti
|
Pembentangan berita
|
BBM
|
Keratan Akhbar
|
Nilai
|
Rasional
|
Catatan
|
3
orang pelajar yang siap menulis berita akhbar dan yang lain meneruskan esei.
|
Tarikh / Hari
|
Jumaat (14.9.2012)
|
Mata Pelajaran
|
Pengajian Am 1 & 2
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Masa
|
0940 - 1140
|
Aktiviti
|
Perbincangan skema jawapan Kertas 1 (kenegaraan & Penyelesaian
Masalah) dan mengembalikan ujian
|
Objektif
|
Memberi penjelasan dan rasional bagaimana jawapan kenegaraan
diperolehi
|
Catatan / Refleksi
|
Terdapat peningkatan berbanding Peperiksaan Semestar Pertama dan perlu
latih tubi agar peningkatan berterusan hingga STPM sebenar.
|
No comments:
Post a Comment