Tarikh / Hari | Isnin (4.4.11) |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Masa | 9.45 – 10.20 dan 10.50 – 11.30 |
Catatan | Cuti Rehat Khas - Pelajar 6AK3 dan 6AK4 diberi tugas mencatat berita semasa |
Tarikh / Hari | Selasa (29.4.2011) |
Masa | 7.05 – 8.15 dan 11.30 – 12.40 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK4 dan 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 23 orang dan 36 orang |
Tajuk | Bab 12. Dasar Luar dan Kerjasama Serantau |
Subtajuk | c. Isu membabitkan dasar luar – Apartied, Antartika, Palestine, PBB, Komanwel |
Objektif | 1. Menyatakan 7 faktor penentu dasar luar. 2. Mengalurkan kronologi perkembangan dasar luar 3. Menyatakan bentuk penglibatan / pendirian negara terhadap isu luar |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Nilai | Kerjasama |
Catatan dan Refleksi | Pelajar nampaknya kurang memahami dasar luar kerana kurang pembacaan berita luar negara. Guru meminta pelajar banyak mencatat berita dunia semasa pembentangan berita. |
Tarikh / Hari | Selasa (5.4.2011) |
Masa | 10.55 – 11.30 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk | Pemahaman (Program NILAM) |
Objektif | i.Pelajar dapat menyatakan faedah membaca kepada rakyat. ii.Pelajar dapat menghuraikan halangan-halangan dalam melaksanakan program NILAM. |
Langkah-langkah | i. Set Induksi – guru menayangkan satu berita KOSMO menyatakan rakyat Malaysia kurang membaca dan meminta respon pelajar mengenainya ii. Langkah 1 – Guru memberi masa 10 minit untuk pelajar menjawab latihan iii. Langkah 2 – Guru berbincang dengan pelajar akan jawapan latihan. iv. Langkah 3 - Guru membuat rumusan dan meminta pelajar menjawab latihan 2 sebgai aktiviti susulan di rumah. |
Aktiviti | i.Menjawab Latihan ii.Perbincangan jawapan |
BBM | Bahan edaran (fotostat) LCD |
Nilai | Kerajinan |
Catatan dan Refleksi | Dicerap Cikgu Rige. Jawapan pelajar agak baik dan sedikit penambah baikan daripada guru. Guru memberi aktiviti susulan dan akan dibincangkan hari Jumaat. |
Tarikh / Hari | Rabu (6.4.11) |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk Am | 8. Isu-isu Kepenggunaan |
Tajuk Khas | a.Hak-hak Pengguna b. Hak-hak Peniaga c. KK – FOMCA, Skim Jualan Langsung |
Objektif | i. Pelajar dapat menyatakan 3 – 4 hak pengguna. ii. Pelajar dapat menyatakan 2- 3 hak peniaga. iii. Pelajar dapat peranan FOMCA. |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Nilai | Bertanggungjawab |
Refleksi | Pembentangan pada mulanya agak hambar kerana kurang bahan menarik/ilustrasi. Namun kajian kes skim jualan langsung agak menarik dengan bukti kukuh disertakan. |
Tarikh / Hari | Rabu (6.4.11) |
Masa | 9.45 –10.50 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 36 orang |
Tajuk Am | Pembentangan 1. Seni dan Budaya |
Tajuk Khas | a.Kebaikan / kepentingan seni dan budaya b.Kekurangan / keburukan seni dan budaya c.Kajian kes – Budaya Songsang |
Objektif | 1.Menyatakan sekurang-kurangkan lima kepentingan / kebaikan seni dan budaya 2.Menyatakan sekurang-kurangnya empat kekurangan / keburukan seni dan budaya |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Refleksi | Pelajar yang membentang berjaya membuat pembentangan yang baik dengan pelbagai budaya songsang dibentangkan iaitu Budaya Homoseksual, Black Metak, JIT, Muzik Alternatif. |
Tarikh / Hari | Khamis (7.4.11) |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 36 orang |
Tajuk Am | Pembentangan 2. Teknologi Maklumat Komunikasi (TMK/ICT) |
Tajuk Khas | a.Kelebihan / kenaikan ICT b.Kekurangan / keburukan ICT c.Kajian Kes – MSC |
Objektif | a.Menyatakan sekurang-kurangnya lima kelebihan ICT. b.Menyatakan sekurang-kurangnya empat kekurangan ICT. |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Refleksi | Pembentangan agak menarik dan nyata menambah pengetahuan pelajar mengenai ICT. Cuma contoh spesifik setiap bidang kebaikan dan keburukan perlu dicari tambahan dan harus dimuatkan dalam penaipan Words |
Tarikh / Hari | Khamis (7.4.2011) |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk | Pemahaman |
Subtajuk | 1. Makanan Organik 2. Pengklonan |
Objektif | 1. Pelajar dapat menyatakan dua kesan positif dan dua kesan negatif akibat pengklonan 2. Pelajar dapat menyatakan dua kelebihan makanan organik. |
Aktiviti | i. Perbincangan ii. Menjawab latihan |
BBM | Bahan fotostat (Lembaran Praktis) |
Refleksi | Sebahagian besar jawapan pelajar masih lemah dan perlu penambaikan daripada guru (contoh kurang spesifik dan ke arah laras sains ) |
Tarikh / Hari | Jumaat (8.4.2011) |
Masa | 8.15 – 9.25 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 36 orang |
Tajuk Am | 3. Keganasan |
Subtajuk | i. Keganasan Individu ii. Keganasan Keluarga iii. Keganasan Kumpulan/kelompok (etnik) iv. Keganasan Antarabangsa |
Objektif | i. Pelajar dapat menyatakan 3 – 4 punca keganasan. ii. Pelajar dapat menyatakan 2- 3 kesan keganasan. iii. Pelajar dapat menyatakan 2 – 3 langkah menangani keganasan |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Refleksi | Pembentangan menarik dengan isu-isu terkini. Namun beberapa fakta penting perlu diingati pelajar spt Tragedi 11.9.2000 dan nama-nama tempat kes keganasan seperti buli yang sering diketengahkan di akhbar |
Tarikh / Hari | Jumaat (8.4.2010) |
Masa | 9.40 – 10.40 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk | Bab 12. Dasar Luar dan Kerjasama Serantau |
Subtajuk | d. ASEAN e. Isu-isu sekitar ASEAN – Kemboja, Spratly, EAEC |
Objektif | 1. Menyatakan peranan ASEAN dalam bidang politik, sosial dan ekonomi. 2. Menyatakan isu-isu dan kerjasama peringkat ASEAN. |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Refleksi | Pelajar diminta membuat kerja susulan – dalam bentuk peta minda/ carta tentang ASEAN. |
No comments:
Post a Comment