Tarikh / Hari | Isnin (18.4.11) |
Masa | 9.45 – 10.55 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK4 dan 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 23 orang dan 36 orang |
Tajuk | Isu-isu Semasa |
Objektif | 1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial, ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara. 2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut. |
Aktiviti | Pembentangan berita |
BBM | Keratan Akhbar |
Refleksi | Isu yang dibentangkan menarik lebih-lebih lagi berita di mahkamah. Namun berita yang masih dibicarakan di mahkamah perlu ada susulan. Berita pilihanraya Sarawak perlu disusuli persidangan DUN akan datang. |
Tarikh / Hari | Selasa (19.4.2011) |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK4 dan 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 23 orang dan 36 orang |
Tajuk | Bab 13. Malaysia dan Isu-isu Ekonomi Antarabangsa |
Subtajuk | a.Isu-isu ekonomi dunia b.Dialog Utara Selatan - OBED dan hasilnya |
Objektif | i. Pelajar dapat menyatakan 3 isu semasa ekonomi dunia. ii. Pelajar dapat menyatakan 6 usul Dialog Utara Selatan. iii.Pelajar dapat menyatakan beberapa hasil dialog (OBED) |
Aktiviti | a.Penerangan 'powerpoint' b.Soal jawab |
BBM | LCD dan laptop |
Refleksi/Catatan | Hasil dialog kurang difahami pelajar dan guru terpaksa memberi penerangan lanjut. Masa agak pendek kerana perhimpunan |
Tarikh / Hari | Rabu (19.4.2011) |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk | Esei Laras Sains – Tenaga alternatif |
Objektif | i.Pelajar dapat mengenalpasti 2 isi utama yang akan diulas. ii.Menulis dua hujah laras sains dalam masa 20 minit. |
Aktiviti | i.Soal jawab ii.Menjawab Latihan (20 minit) |
BBM | Bahan edaran (fotostat) |
Refleksi | Hampir 50 % pelajar gagal menyiapkan latihan dalam masa yang ditetapkan. Mungkin hujah ke arah sains agak menyukarkan (pencarian contoh dan bukti) |
Tarikh / Hari | Rabu (20.4.2011) |
Masa | 9.45 – 10.55 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 36 orang |
Tajuk Am | 7. Media massa |
Subtajuk | a.Kebaikan media massa b. Keburukan media massa |
Objektif | i. Pelajar dapat menyatakan 3 – 4 kebaikan media massa. ii. Pelajar dapat menyatakan 2- 3 keburukan media massa. iii. Pelajar dapat menyatakan 2 – 3 langkah membudayakan media yang positif. |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Refleksi | Pembentangan menarik cuma perlu penambahan fakta terkini (isu-isu semasa). Bukti kejatuhan pemimpin sesebuah negara kerana media begitu bak dibentang. |
Tarikh / Hari | Khamis (21.4.11) |
Masa | 7.05 – 8.55 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 36 orang |
Tajuk Am | 8. Tenaga Alternatif |
Tajuk Khas | a. Tenaga angin b. Tenaga suria c. Tenaga hidro e. Tenaga nuklear |
Objektif | 1. Menyatakan 2 – 3 kelebihan / kebaikan setiap tenaga. 2. Menyatakan 2 – 3 kekurangan / keburukan setiap tenaga. |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan laptop |
Refleksi | Kebanyakan contoh yang diberi adalah di luar negara. Aktiviti susulan - Fakta perlu ditambah lebih-lebih lagi contoh di Malaysia |
Tarikh / Hari | Khamis (21.4.2011) |
Masa | 9.45 – 10.55 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk | 12. Isu-isu Pendidikan |
Subtajuk | a.Sekolah Kluster b.Sekolah Wawasan c.IPTA d.IPTS |
Objektif | 1. Menyatakan 4-5 kelebihan / kebaikan setiap sekolah/institusi. 2. Menyatakan 3-4 kekurangan/ keburukan setiap sekolah / institusi. |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan laptop |
Refleksi | Pembentangan menarik dan guru cuma perlu membuat sedikit penambahan dari segi fakta dan contoh. |
Tarikh / Hari | Jumaat (22.4.2010) |
CATATAN | CUTI GOOD FRIDAY |
No comments:
Post a Comment