Tarikh / Hari | Isnin (11.4.11) |
Masa | 9.45 – 10.20 dan 12.05 – 12.40 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK4 dan 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 23 dan 36 orang |
Tajuk | Isu-isu Semasa |
Objektif | 1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial, ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara. 2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut. |
Aktiviti | Pembentangan berita |
BBM | Keratan Akhbar |
Refleksi | Berita ok dan pelajar diminta menambah kesinambungan berita pilihanraya minggu depan. |
Tarikh / Hari | Selasa (12.4.2011) |
Masa | 7.05 – 8.15 dan 9.45 – 10.55 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK4 dan 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 23 dan 36 orang |
Tajuk | Bab 12. Dasar Luar dan Kerjasama Serantau |
Subtajuk | d. ASEAN e.Pertubuhan dunia ang melibatkan Malaysia – PBB. NAM, Komanwel |
Objektif | 1. Menyatakan peranan ASEAN dalam bidang politik, sosial dan ekonomi. 2. Menyatakan bentuk penglibatan Malaysia dengan pertubuhan luar. |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Refleksi | Pelajar diminta membuat kerja susulan – dalam bentuk peta minda/ carta tentang ASEAN. |
Tarikh / Hari | Rabu (13.4.2011) |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk | Penyelesaian Masalah |
Objektif | 1. Pelajar dapat menjawab betul sekurang-kurangnya 5 daripada 8 soalan. |
Aktiviti | a.Tunjukcara b.Menjawab Latihan |
BBM | Bahan edaran (fotostat) Buku Ilmu Bakti – Set 10 |
Refleksi | Tiga soalan terpaksa dibincangkan (ditunjuk cara) sebab ramai gagal mendapatkan jawapan. |
Tarikh / Hari | Rabu (13.4.2011) |
Masa | 9.45 – 10.55 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 36 orang |
Tajuk Am | 5. Bencana Alam |
Subtajuk | i. Gempa Bumi ii. Tsunami iii. Banjir iv. Tanah Runtuh |
Objektif | i. Pelajar dapat menyatakan 3 – 4 punca bencana alam. ii. Pelajar dapat menyatakan 2- 3 kesan bencana alam. iii. Pelajar dapat menyatakan 2 – 3 langkah menangani bencana alam. |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Refleksi | Pembentangan menarik dengan pemaparan gambar dan fakta terkini. Video klip dan gambar2 banyak membantu pelajar mengingatkan fakta. Pembentangan memakan masa agak panjang (3 waktu P & P) |
Tarikh / Hari | Khamis (14.4.11) |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk Am | 10. Penyakit Kronik |
Tajuk Khas | a. Kencing manis (diabetes) b. Obesiti (kegemukan) c. Angin ahmar (stroke) e. Kardiovaskular |
Objektif | 1. Menyatakan 2 – 3 punca setiap penyakit. 2. Menyatakan 2 – 3 kesan / tanda penyakit. 3. Menyatakan langkah-langkah mengurangkan risiko setiap penyakit. |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan laptop |
Refleksi | Pembentangan menarik dan guru Cuma perlu membuat sedikit penambahan. Namun guru menegaskan istilah2 sains yang perlu dikuasai bagi menjawab soalan esei. |
Tarikh / Hari | Khamis (14.4.2011) |
Masa | 9.45 – 10.55 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 36 orang |
Tajuk Am | 6. Kejuruteraan Genetik dan Bioteknologi (KGB) |
Subtajuk | i. Kebaikan / kepentingan KGB ii. Kekurangan / keburukan KGB iii. Kajian Kes – Pengklonan Manusia |
Objektif | i. Pelajar dapat menyatakan 4 – 5 kebaikan / kepentingan KGB. ii. Pelajar dapat menyatakan 3 – 4 keburukan / kekurangan KGB. |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Refleksi | Pembentangan kurang disertakan fakta dan contoh – diharapkan kelemahan akan dibaiki melalui bahan yang ditaip nanti. |
Tarikh / Hari | Jumaat (21.3.2011) |
Masa | 8.15 – 9.20 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 36 orang |
Tajuk Am | Pemahaman Laras Sains |
Sub Tajuk | i.Makanan Organik ii.Penyakit Kronik |
Objektif | i.Pelajar dapat menyatakan dua kepentingan makanan organik. ii.Pelajar dapat menyatakan dua langkah mengurangkan risiko penyakit kronik |
Aktiviti | i.Menjawab Latihan ii.Perbincangan jawapan |
BBM | Bahan edaran (fotostat) |
Refleksi | Jawapan pelajar kurang baik kerana ulasan kurang menyentuh laras sains. Bantuan guru untuk membuat penambah baikan jawapan. |
Tarikh / Hari | Jumaat (15.4.2011) |
Masa | 9.40 – 10.40 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk | Mentafsir Carta Aliran |
Subtajuk | Pemodenan Sektor Pertanian |
Objektif | 1. Pelajar mampu membincangkan corak aliran dan memberi contoh kepada setiap perkara yang diberi. 2. Pelajar dapat menyiapkan latihan dalam masa 40 minit. |
Aktiviti | 1. Perbincangan 2. Menjawab latihan |
BBM | 1. Lembaran Praktis (Federal) |
Nilai | Kegigihan |
Refleksi | Mata pelajaran geografi banyak membantu para pelajar. Guru menambah baikkan contoh yang diberi oleh pelajar dalam perbincangan. |
Sila betulkan tarikh untuk RPH 6AK3, hari Jumaat, Minggu 15. Sila semak juga RPH 6AK4, hari Selasa, Minggu 14 - bahagian Langkah-Langkah dan RPH 6AK3, hari Rabu, Minggu 14 - bahagian Refleksi.
ReplyDeleteRPH kemas kini. Teruskan usaha cikgu.
Terima kasih.
htchong