Tarikh / Hari | Isnin (4.7.2011) |
Masa | 9.45 – 11.30 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 36 orang |
Tajuk Am | Perubatan Komplementari |
Subtajuk | i. Homeopati ii. Akupunktur iii. Chiropatik iv. Rawatan Herba |
Objektif | i. Pelajar dapat menyatakan 4 – 5 kelebihan perubatan komplementari. ii. Pelajar dapat membentang 4 subtajuk dengan menarik dan menyalurkan pelbagai informasi kepada rakan. |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Nilai | Kegigihan |
Refleksi | Pelajar masih kurang jelas perbandingan perubatan tradisional dengan komplementari dan guru memberi penerangan lanjut. |
Tarikh / Hari | Isnin (4.7.2011) |
Masa | 9.45 – 10.20 dan 12.05 – 12.40 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 22 orang |
Tajuk | Isu-isu Semasa |
Objektif | 1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial, ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara. 2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut. |
Aktiviti | Pembentangan berita |
BBM | Keratan Akhbar |
Refleksi | Beberapa isu seperti pilihanraya Thailand, BERSIH dan kes Sosilawati menarik untuk diikuti – perlu kesinambungan. |
Tarikh / Hari | Selasa (5.7.2011) |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 22 orang |
Tajuk Am | Perubatan Komplementari |
Subtajuk | i. Homeopati ii. Akupunktur iii. Chiropatik iv. Rawatan Herba |
Objektif | i. Pelajar dapat menyatakan 4 – 5 kelebihan perubatan komplementari. ii. Pelajar dapat membentang 4 subtajuk dengan menarik dan menyalurkan pelbagai informasi kepada rakan. |
Aktiviti | a. Penerangan 'powerpoint' b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Nilai | Kegigihan |
Refleksi | Pelajar masih kurang jelas perbandingan perubatan tradisional dengan komplementari dan guru memberi penerangan lanjut. |
Tarikh / Hari | Selasa (5.7.2011) |
Masa | 9.45 – 10.20 dan 12.05 – 12.40 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 36 orang |
Tajuk | Isu-isu Semasa |
Objektif | 1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial, ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara. 2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut. |
Aktiviti | Pembentangan berita |
BBM | Keratan Akhbar |
Refleksi | Beberapa isu seperti pilihanraya Thailand, BERSIH dan kes Sosilawati menarik untuk diikuti – perlu kesinambungan. |
Tarikh / Hari | Selasa (5.7.11) |
Masa | 7.05-8.15 dan 9.45 –11.30 |
Mata pelajaran | Pendidikan Siviks dan Kewarganegaraan |
Tingkatan | 4K1 |
Jumlah Pelajar | 32 orang |
Unit | Unit 6. Perbezaan Agama dan Budaya |
Tajuk | Nilai murni dalam agama |
Objektif | 1.Pelajar dapat menyatakan nilai-nilai murnia ajaran agama masing-masing. 2. Pelajar dapat memahami dan bahawa semua agama mengajar manusia ke arah kebaikan . |
Aktiviti | Penerangan Perbincangan |
Nilai | Hormat menghormati |
Catatan | Kerjasama berkumpulan agak baik, cuma segelintir menganggap bahawa tajuk yang dibincangkan kurang menarik (kurang berminat). Perlu bahan rangsangan untuk dibawa masa akan datang. |
Tarikh / Hari | Rabu (6.7.2011) |
Masa | 7.05 – 8.15 dan 12.05-12.40 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK4 dan 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 22 orang |
Tajuk | Bab 14. Dasar-dasar Kerajaan |
Subtajuk | Dasar Hala Baru Pembangunan Luar Bandar, Dasar Penerapan Nilai2 Islam, Bersih Cekap Amanah, Kepimpinan Melalui Teladan, Dasar Perindustrian |
Objektif | 1. Pelajar dapat menyatakan objektif utama setiap dasar 2. Pelajar dapat menyatakan 2 – 3 strategi ke arah pencapaian dasar. |
Aktiviti | 1. Penerangan 'powerpoint' 2. Soal jawab |
BBM | LCD dan laptop |
Nilai | Rasional |
Refleksi | Beberapa dasar perlu contoh yang relevan bagi memudahkan pelajar mengingatinya. Pelajar diminta membuat peta minda bagi meningkatkan daya ingatan. |
Tarikh / Hari | Khamis(6.7.2011) |
Masa | 0945 – 1055 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 22 orang |
Tajuk | Pemahaman |
Tajuk | i. Minuman tenaga (dadah perangsang) ii. Pendermaan organ |
Objektif | 1. Pelajar dapat menyatakan dua kesan dadah perangsang. 2. Pelajar dapat menyatakan dua faedah menderma organ. |
Aktiviti |
|
BBM | Bahan edaran (fotostat) |
Nilai | Kegigihan |
Refleksi | Jawapan pelajar kurang baik kerana ulasan kurang menyentuh laras sains. Bantuan guru untuk membuat penambah baikan jawapan. |
Tarikh / Hari | Khamis (7.7.2011) |
Masa | 10.55-12.40 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 22 orang |
Tajuk | Bab 14. Dasar-dasar Kerajaan |
Subtajuk | Dasar Hala Baru Pembangunan Luar Bandar, Dasar Penerapan Nilai2 Islam, Bersih Cekap Amanah, Kepimpinan Melalui Teladan, Dasar Perindustrian |
Objektif | 1. Pelajar dapat menyatakan objektif utama setiap dasar 2. Pelajar dapat menyatakan 2 – 3 strategi ke arah pencapaian dasar. |
Aktiviti | 1. Penerangan 'powerpoint' 2. Soal jawab |
BBM | LCD dan laptop |
Nilai | Rasional |
Refleksi | Beberapa dasar perlu contoh yang relevan bagi memudahkan pelajar mengingatinya. Pelajar diminta membuat peta minda bagi meningkatkan daya ingatan. |
Tarikh / Hari | Jumaat(8.7.2011) |
Masa | 0705 – 0815 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 36 orang |
Tajuk | Pemahaman |
Tajuk | i. Minuman tenaga (dadah perangsang) ii. Pendermaan organ |
Objektif | 1. Pelajar dapat menyatakan dua kesan dadah perangsang.
|
Aktiviti | 1. Menjawab Latihan 2. Perbincangan jawapan |
BBM | Bahan edaran (fotostat) |
Nilai | Kegigihan |
Refleksi | Jawapan pelajar kurang baik kerana ulasan kurang menyentuh laras sains. Bantuan guru untuk membuat penambah baikan jawapan. |
Tarikh / Hari | Jumaat (8.7.2011) |
Masa | 9.40 – 10.40 dan 10.40 – 11.40 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK3 dan 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 36 dan 22 orang |
Tajuk | Penyelesaian Masalah – 10 soalan |
Objektif | 1.Pelajar dapat menjawab betul 60 % soalan. |
Aktiviti | 1.Tunjukcara 2.Menjawab Latihan |
BBM | Bahan edaran (fotostat) Penerbitan Ilmu Bakti Set 10 |
Nilai | Rasional |
Refleksi | Soalan agak sukar (majoriti gagal menjawab dengan betul 60 %). Masih ramai yang agak lemah membuat pengiraan. |
No comments:
Post a Comment