Tarikh / Hari | Isnin (11.7.2011) |
Masa | 9.45 – 11.30 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 36 orang |
Tajuk Am | 16. Teknologi Robotik |
Subtajuk | i.Kelebihan/kebaikan tek. Robotik ii.Kekurangan/keburukan tek. robotik iii. Kajian kes – Penggunaan robot di Malaysia |
Objektif | i.Pelajar dapat menyatakan 5 kebaikan/kepentingan tek. robotik. ii. Pelajar dapat menyatakan 4 kekurangan tek. robotik. |
Aktiviti | Pembentang 'powerpoint' Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Nilai | Kegigihan |
Refleksi | Pembentang masih kurang memberi contoh/nama robot berdasarkan setiap bidang sebagai bukti kukuh. |
Tarikh / Hari | Isnin (11.7.2011) |
Masa | 12.05 – 12.40 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 22 orang |
Tajuk | Isu-isu Semasa |
Objektif | 1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial, ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara. 2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut. |
Aktiviti | Pembentangan berita |
BBM | Keratan Akhbar |
Refleksi | Beberapa isu seperti pilihanraya Thailand, BERSIH dan kes Sosilawati kesinambungan dari minggu lalu. |
Tarikh / Hari | Selasa (12.7.2011) |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 22 orang |
Tajuk Am | 16. Teknologi Robotik |
Subtajuk | i.Kelebihan/kebaikan tek. Robotik ii.Kekurangan/keburukan tek. robotik iii. Kajian kes – Penggunaan robot di Malaysia |
Objektif | i.Pelajar dapat menyatakan 5 kebaikan/kepentingan tek. robotik. ii. Pelajar dapat menyatakan 4 kekurangan tek. robotik. |
Aktiviti | Pembentang 'powerpoint' Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Nilai | Kegigihan |
Refleksi | Pembentang gagal menapis bahan dan bahasa (bahan dari Indonesia) dan contoh robot berdasarkan bidang kurang. |
Tarikh / Hari | Selasa (12.7.2011) |
Masa | 9.45 – 10.20 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 36 orang |
Tajuk | Isu-isu Semasa |
Objektif | 1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial, ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara. 2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut. |
Aktiviti | Pembentangan berita |
BBM | Keratan Akhbar |
Refleksi | Beberapa isu seperti pilihanraya Thailand, BERSIH dan kes Sosilawati menarik untuk diikuti – kesinambungan minggu lalu. |
Tarikh / Hari | Selasa (5.7.11) |
Masa | 7.05-8.15 dan 9.45 –11.30 |
Mata pelajaran | Pendidikan Siviks dan Kewarganegaraan |
Tingkatan | 4K1 |
Jumlah Pelajar | 32 orang |
Unit | Unit 7. Perayaan-perayaan Kaum |
Tajuk | Nilai murni dalam agama |
Objektif | 1.Pelajar dapat menyatakan cara sambutan perayaan utama di negara kita disambut. 2. Pelajar dapat mempelajari cara-cara membuat ketupat . |
Aktiviti | Penerangan Perbincangan Demonstasi membuat ketupat |
Nilai | Hormat menghormati |
Catatan | Kerjasama berkumpulan agak baik. Pelajar menunjukkan minat membuat ketupat (bahan rangsangan berjaya menarik minat pelajar). |
Tarikh / Hari | Rabu (13.7.2011) |
Masa | 7.05 – 8.15 dan 12.05-12.40 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK4 dan 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 22 orang |
Tajuk | Penyelesaian Masalah – 15 soalan |
Objektif | 1.Pelajar dapat menjawab betul 60 % soalan. |
Aktiviti | 1.Tunjukcara 2.Menjawab Latihan |
BBM | Bahan edaran (fotostat) Penerbitan Cerdik Set 1 |
Nilai | Rasional Kerjasama |
Refleksi / Catatan | Latihan diberi 2 masa untuk menjawab – terlibat Penggubalan Soalan Pengajian Am (Pemurnian) dan masa akhir tunjuk cara 4 soalan sukar. |
Tarikh / Hari | Khamis (14.7.2011) |
Masa | 0945 – 1055 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 22 orang |
Tajuk | Pemahaman |
Sub Tajuk | i. Sifat hegemoni / unilateral ii. Siswazah menganggur |
Objektif | 1. Pelajar dapat menyatakan dua kesan negatif akibat sifat hegemoni. 2. Pelajar dapat menyatakan dua cara menangani isu siswazah menganggur. |
Aktiviti |
|
BBM | Bahan edaran (fotostat) |
Nilai | Kegigihan |
Refleksi | Jawapan pelajar kurang baik kerana hujah tidak disertakan contoh. Bantuan guru untuk membuat penambah baikan jawapan. |
Tarikh / Hari | Khamis (14.7.2011) |
Masa | 10.55-12.40 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 22 orang |
Tajuk | Penyelesaian Masalah – 15 soalan |
Objektif | 1.Pelajar dapat menjawab betul 60 % soalan. |
Aktiviti | 1.Tunjukcara 2.Menjawab Latihan |
BBM | Bahan edaran (fotostat) Penerbitan Cerdik Set 1 |
Nilai | Rasional Kerjasama |
Refleksi | Empat soalan yang agak sukar ditunjukcara oleh guru. Perlu perbanyakan latihan. |
Tarikh / Hari | Jumaat (15.7.2011) |
Masa | 0705 – 0815 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK3 |
Jumlah Pelajar | 36 orang |
Tajuk | Pemahaman |
Sub Tajuk | i. Sifat hegemoni / unilateral ii. Siswazah menganggur |
Objektif | 1. Pelajar dapat menyatakan dua kesan negatif akibat sifat hegemoni. 2. Pelajar dapat menyatakan dua cara menangani isu siswazah menganggur. |
Aktiviti |
|
BBM | Bahan edaran (fotostat) |
Nilai | Kegigihan |
Refleksi | Jawapan pelajar kurang baik kerana hujah tidak disertakan contoh. Bantuan guru untuk membuat penambah baikan jawapan. |
Tarikh / Hari | Jumaat (15.7.2011) |
Masa | 9.40 – 10.40 dan 10.40 – 11.40 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 2 |
Tingkatan | 6AK3 dan 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 36 dan 22 orang |
Tajuk | Bab 14. Dasar-dasar Kerajaan |
Subtajuk | i. Wawasan 2020 ii. Dasar Pembangunan Nasional iii. Koridoraya Multimedia (MSC) |
Objektif | 1. Pelajar dapat menyatakan objektif utama setiap dasar 2. Pelajar dapat menyatakan 2 – 3 strategi ke arah pencapaian dasar. |
Aktiviti | 1. Penerangan 'powerpoint' 2. Soal jawab |
BBM | LCD dan laptop |
Nilai | Rasional |
Refleksi | Beberapa dasar perlu contoh yang relevan dan terkini bagi memudahkan pelajar mengingatinya. Pelajar diminta menganalisis kesan dasar hari ini. |
No comments:
Post a Comment