MINGGU 1
Tarikh / Hari
|
Khamis (2.1.2014)
|
Masa
|
0925 – 1055
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am 2
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
29 orang
|
Tajuk
|
Sukatan Pelajaan Semestar 2
|
Aktiviti
|
Penerangan & Soal jawab
|
Catatan
|
Pemberian 7 tajuk pembentangan dan
penerangan bagaimana membuat pembentangan. Selain itu diterangkan persediaan
untuk kenegaraan dan pembacaan berita.
|
Hari /Tarikh
|
Khamis (2.1. 2014)
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
4K9
|
Jumlah pelajar
|
24 orang
|
Masa
|
0945-1055
|
Catatan
|
Memperkenalkan sukatan pelajaran (Sepuluh Bab) dan skop
sejarah Tingkatan 4. Diterangkan terdapat tiga kertas dan diberi penerangan
lebih mengenai Kertas 3 yang memerlukan pelajar membawa buku (open book
test). Masa selebihnya digunakan untuk berkenalan dengan pelajar
|
Tarikh / Hari
|
Khamis (9.1.2014)
|
Masa
|
0945 – 1055
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am
1
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
29 orang
|
Tajuk
|
Topik 1. Petunjuk Negara
Maju dan Sejahtera
|
Subtajuk
|
i. Pengenalan
ii. Agama dan Kepercayaan
iii. Ekonomi
|
Objektif
|
1. Menyatakan dua petunjuk
negara maju dan sejahtera.
2. Memahami isu-isu semasa
negara membabitkan agama dan ekonomi
3. Menyatakan beberapa
cabaran dalam bidang tersebut dan cara menangani.
|
Aktiviti
|
a. Penerangan
b. Soal jawab
|
BBM
|
Buku Rujukan dan keratan
akhbar
|
Refleksi
|
Pelajar kurang membaca, apabila isu-isu semasa negara
disoal ramai gagal menjawab soalan guru.
|
MINGGU 2
Hari /Tarikh
|
Isnin (6.1. 2014)
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
4K2
|
Masa
|
1205-1240
|
Tajuk Am
|
Bab1. Proses
Pembentukan Tamadun
|
Tajuk Khas
|
Zaman Pra Sejarah
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
i. Menyatakan 4 zaman pra sejarah
ii. Menyenaraikan 2 - 3 ciri setiap zaman tersebut.
|
Aktiviti
|
Penerangan
Soal jawab
|
PenerapanUnsurNilai
|
Menghargai warisan
bangsa
|
ABM
|
Teks Sejarah Tingkatan
4
|
Refleksi
|
Pelajar lemah dan
memberlukan bimbingan guru yang banyak.
|
Tarikh / Hari
|
Selasa (7.1.2014)
|
Masa
|
0945 – 1055
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am 2
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
29 orang
|
Tajuk
|
Pengenalan Jenis-jenis Media
|
Sub-tajuk
|
Carta Pai, Graf Garis dan Graf Bar
|
Objektif
|
1.Pelajar dapat mengenal pasti
dan menamakan graf dan carta secara umum.
2.Pelajar dapat membezakan
jenis-jenis graf dan carta
|
Aktiviti
|
i.Perbincangan
ii.Menjawab Latihan
|
BBM
|
Bahan edaran (fotostat)
|
Refleksi
|
.
|
Tarikh / Hari
|
Rabu (8.1.2014)
|
Masa
|
0730 – 0900
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am
1
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
29 orang
|
Tajuk
|
Penerangan Kerja Kursus (KK)
|
Objektif
|
1. Memberi gambaran awal bagaimana membuat kerja
kursus.
2. Menerang format dan contoh kerja kursus dan cara
pembentangan.
|
Aktiviti
|
a. Penerangan
b. Soal jawab
|
BBM
|
Bahan edaran – Manual KK Pelajar
|
Catatan
|
Semua kelas tingkatan enam
atas terlibat.
|
Hari /Tarikh
|
Rabu (8.1. 2014)
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Kelas
|
4K2
|
Masa
|
1055-1130
|
Tajuk Am
|
Bab1. Proses
Pembentukan Tamadun
|
Tajuk Khas
|
Definisi tamadun
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
i. Menyatakan maksud tamadun
ii. Menyenaraikan dua pendapat utama mengenai maksud
tamadun
|
Aktiviti
|
Penerangan
Soal jawab
|
Penerapan Nilai
|
Menghargai warisan
bangsa
|
ABM
|
Teks Sejarah Tingkatan
4
|
Refleksi
|
Pelajar lemah dan
penerangan dua pendapat tokoh diulang banyak kali.
|
Tarikh / Hari
|
Khamis (9.1.2014)
|
Masa
|
1055 – 1205
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am
1
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
24 orang
|
Tajuk
|
Topik 1. Petunjuk Negara
Maju dan Sejahtera
|
Subtajuk
|
iv. Politik
v. Prasarana
|
Objektif
|
1. Menyatakan dua petunjuk
negara maju dan sejahtera.
2. Memahami isu-isu semasa
negara membabitkan agama dan ekonomi
3. Menyatakan beberapa
cabaran dalam bidang tersebut dan cara menangani.
|
Aktiviti
|
a. Penerangan
b. Soal jawab
|
BBM
|
Buku Rujukan dan keratan
akhbar
|
Refleksi
|
Pelajar kurang membaca dan apabila isu-isu politik
disoal, ramai gagal menjawab soalan guru.
|
Hari /Tarikh
|
Khamis (9.1.2013)
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan
|
4K2
|
Masa
|
0940 – 1040
|
Tajuk Khas
|
Bab 1. Proses
Pembentukan Tamadun
|
Tajuk
|
Proses Pembentukan Tamadun Dunia
|
HasilPembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajardapat:
i. Memberi definisi tamadun
ii. Menyatakan 6 ciri tamadun
iii. Menghuraikan setiap ciri tamadun
|
Pendekatan
|
1. Penerangan
2. Soal-jawab
|
Nilai
|
Menghargai warisan
bangsa
|
BBM
|
Teks
SejarahTingkatan 4
Peta Dunia
|
Refleksi
|
Guru membimbing
pelajar membuat nota (lima orang pelajar amat lemah-tidak boleh membaca dengan
lancar)
|
Tarikh / Hari
|
Jumaat (10.1.2013)
|
Masa
|
0940 – 1040
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am 2
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
29 orang
|
Tajuk
|
Graf Bar Kompaun
|
Sub-tajuk
|
Jumlah eksport
negara tahun 2001 - 2003
|
Objektif
|
1.Pelajar dapat mengenal pasti
dan menamakan graf yang perlu dilukis.
2.Pelajar dapat membuat jadual
dan melukis carta pai dalam masa 1 jam.
|
Aktiviti
|
i.Perbincangan
ii.Menjawab Latihan
|
BBM
|
Bahan edaran Lembaran Praktis (fotostat)
|
Refleksi
|
Majoriti pelajar dapat menyiapkan latihan dalam
masa 1 jam dan ini merupakan latihan pertama. Diharapkan pelajar dapat
meningkatkan kecekapan mereka.
|
No comments:
Post a Comment