MINGGU 3
Tarikh / Hari
|
Isnin (13.1.2014)
|
Masa
|
0945 – 1055
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
29 orang
|
Tajuk
|
Topik 1. Petunjuk Negara Maju
dan Sejahtera
|
Subtajuk
|
vii. Ekologi
viii. Sains dan teknologi
ix. Intergrasi dan perpaduan
|
Objektif
|
1. Menyatakan dua petunjuk
negara maju dan sejahtera.
2. Memahami isu-isu semasa
negara membabitkan tiga bidang yang diulas.
3. Menyatakan beberapa cabaran
dalam bidang tersebut dan cara menangani.
|
Aktiviti
|
a. Penerangan
b. Soal jawab
|
BBM
|
Buku Rujukan dan keratan
akhbar
|
Refleksi
|
Pelajar jelas kurang membaca dan apabila isu-isu
semasa disoal ramai gagal menjawab soalan guru.
|
Hari /Tarikh
|
Isnin -13 Januari
2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
1055 – 1205
|
Tajuk
|
Tamadun Awal Dunia –
Tamadun Indus
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
i. Menyenaraikan
ciri-ciri setiap Tamadun Awal Dunia.
ii. Mengenalpasti
sebab pembentukan sesebuah tamadun awal.
iii. Menyatakan 4 –
5 sumbangan setiap tamadun
|
Pendekatan
|
Mengesan maklumat,
soal jawab
|
Nilai
|
Menghargai budaya bangsa, Kegigihan
|
ABM
|
Teks Sejarah
Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Pelajar dibimbing membuat nota dan soal jawab yang
ditanya kurang mendapat respon (majoriti gagal menjawab)
|
Tarikh / Hari
|
Selasa (14.1.2014)
|
Masa
|
0945 – 1055
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
29 orang
|
Tajuk
|
Graf Garis
|
Sub-tajuk
|
Jumlah
eksport negara tahun 2001 - 2003
|
Objektif
|
1.Pelajar dapat mengenal pasti
dan menamakan graf yang perlu dilukis.
2.Pelajar dapat membuat jadual
dan melukis graf garis dalam masa 1 jam.
|
Aktiviti
|
i.Perbincangan
ii.Menjawab Latihan
|
BBM
|
Bahan edaran Lembaran Praktis (fotostat)
|
Refleksi
|
Majoriti pelajar tidak dapat menyiapkan latihan
dalam masa 1 jam dan diharapkan pelajar dapat meningkatkan kecekapan mereka.
|
Tarikh / Hari
|
Rabu (15.1.14)
|
Masa
|
0945 – 1020
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am
- Tutorial
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
29 orang
|
Tajuk
|
Isu-isu Semasa
|
Objektif
|
1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan
politik, sosial,
ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara.
2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut.
|
Aktiviti
|
Pembentangan berita
|
BBM
|
Keratan Akhbar
|
Refleksi
|
Isu yang dibentangkan menarik
lebih-lebih lagi berita dalam negara seperti Perhimpunan 31 Disember dan
kaitan dengan Akta SOSMA.
|
Hari /Tarikh
|
Rabu -15 Januari
2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
1055 – 1130
|
Tajuk
|
Tamadun Awal Dunia –
Latihan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
i. Menyatakan maksud
tamadun
ii. Menyenaraikan
ciri-ciri setiap Tamadun Awal Dunia.
|
Pendekatan
|
Mengesan maklumat,
latihan
|
Nilai
|
Menghargai budaya bangsa, Kegigihan
|
ABM
|
Teks Sejarah
Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Walaupun latihan agak mudah, ramai yang gagal menyawabnya
kerana kemampuan yang terhad.
|
Tarikh / Hari
|
Khamis (15.1.2014)
|
Masa
|
0945 – 1055
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
29 orang
|
Tajuk
|
Kerja Kursus (PBS)
|
Objektif
|
1. Menyatakan 2 – 3 objektif kerja kursus.
2. Membuat borang soal selidik
|
Aktiviti
|
a. Penerangan
b. Membuat kerja
|
BBM
|
Bahan edaran
|
Refleksi / Catatan
|
Kebanyakan pelajar gagal
menghasilkan borang soal selidik yang ringkas dan menepati objektif kajian,
perlu banyak menambah baikan.
|
Hari /Tarikh
|
Khamis -16 Januari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
1055-1205
|
Tajuk
|
Tamadun Awal Dunia –
Hwang Ho
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyenaraikan
ciri-ciri setiap Tamadun Awal Dunia.
2. Mengenalpasti
sebab pembentukan sesebuah tamadun awal.
3. Menyatakan 4 – 5
sumbangan setiap tamadun
|
Pendekatan
|
Mengesan maklumat,
soal jawab
|
Nilai
|
Menghargai budaya bangsa, Kegigihan
|
ABM
|
Teks Sejarah
Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Pelajaran didahului dengan sedikit sambungan sumbangan
Tamadun Mesopotamia. Pelajar memahami kewujudan Mesir Purba dan sekali lagi istilah dan nama spesifik
perlu diingati – cara mengingat yang baik perlu diketengahkan.
|
Tarikh / Hari
|
Jumaat (17.1.2014)
|
Masa
|
0940 – 1040
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
29 orang
|
Tajuk Am
|
Topik 2. Ideologi, wawasan dan
dasar pembangunan negara
|
Subtajuk
|
i. Rukun Negara
- Objektif, prinsip dan strategi pengisian
Rukunegara
ii. Wawasan 2020
- Latar belakang, 9 cabaran dan pengisian
|
Objektif
|
1. Menyatakan 5 prinsip
Rukunegara
2. Menyatakan 9 cabaran
Wawasan 2020
3. Menghuraikan strategi
pengisian Rukunegara dan Wawasan 2020
|
Aktiviti
|
a. Penerangan ’powerpoint’
b. Soal jawab
|
BBM
|
LCD dan Laptop
|
Refleksi
|
Pelajar perlu menganalisa perkembangan negara kita
hari ini hasil Wawasan 2020 dan mereka perlu banyak membaca.
|
No comments:
Post a Comment