Tarikh / Hari
|
Isnin (20.1.2014)
|
Masa
|
0945 – 1055
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
29 orang
|
Tajuk
|
Topik 2. Ideologi, Wawasan dan
Dasar Pembangunan Negara
|
Subtajuk
|
i. Pengenalan – Tragedi 13 Mei 1969
ii. Rukunegara
iii. Wawasan 2020
|
Objektif
|
1. Menyatakan 5 prinsip
Rukunegara.
2. Memahami kepentingan Rukunegara.
3. Menyatakan 9 cabaran
Wawasan 2020.
|
Aktiviti
|
a. Penerangan powerpoint
b. Soal jawab
|
BBM
|
Lptop & LCD
|
Refleksi
|
Pelajar perlu peka isu-isu berkaitan perpaduan dan
kaitan dengan kerajaan, diharapkan lebih ramai peka dan membaca akhbar.
|
Hari /Tarikh
|
Isnin -20 Januari
2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
1055 – 1205
|
Tajuk
|
Tamadun Awal Dunia –
Tamadun Hwang Ho
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
i. Menyenaraikan
ciri-ciri setiap Tamadun Awal Dunia.
ii. Mengenalpasti
sebab pembentukan sesebuah tamadun awal.
iii. Menyatakan 3 – 4
sumbangan setiap tamadun
|
Pendekatan
|
Mengesan maklumat,
soal jawab
|
Nilai
|
Menghargai budaya bangsa, Kegigihan
|
ABM
|
Teks Sejarah
Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Pelajar dibimbing membuat nota dan soal jawab yang
ditanya kurang mendapat respon (majoriti gagal menjawab)
|
Tarikh / Hari
|
Selasa (21.1.2014) – masa
ditukar dgn Cikgu Maryiati (Isnin 1 & 2)
|
Masa
|
0945 – 1055
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
29 orang
|
Tajuk
|
Kemajuan Negara
|
Sub-tajuk
|
Kepentingan
Sains dan Teknologi
|
Objektif
|
1.Pelajar dapat menyatakan
lima kata kunci esei.
2.Pelajar dapat menjawab esei
dalam masa 45 minit
|
Aktiviti
|
i.Perbincangan
ii.Menjawab Latihan
|
BBM
|
Bahan edaran Lembaran Praktis (fotostat)
|
Refleksi
|
Majoriti pelajar dapat menyiapkan latihan esei yang
diberi.
|
Tarikh / Hari
|
Selasa & Rabu (20 &
21.1.2014)
|
Catatan
|
Menghadiri Mesyuarat
Pembangunan Sukan Sarawak di Jabatan Pendidikan Negeri Sarawak
|
Tarikh / Hari
|
Khamis (23.1.2014)
|
Masa
|
0945 – 1055
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
29 orang
|
Tajuk
|
Graf Piramid
|
Sub-tajuk
|
Jumlah penduduk
Malaysia tahun 2004.
|
Objektif
|
1.Pelajar dapat mengenal pasti
dan menamakan graf yang perlu dilukis.
2.Pelajar dapat membuat jadual
dan melukis graf dalam masa 1 jam.
|
Aktiviti
|
i.Perbincangan
ii.Menjawab Latihan
|
BBM
|
Bahan edaran Lembaran Praktis (fotostat)
|
Refleksi
|
Majoriti pelajar tidak dapat menyiapkan latihan
dalam masa 1 jam dan diharapkan pelajar dapat meningkatkan kecekapan mereka.
|
Hari /Tarikh
|
Khamis -23 Januari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
1055-1205
|
Tajuk
|
Bab 2. Peningkatan Tamadun – Tamadun Yunani, Rom, China dan India
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Memetakan lokasi
setiap tamadun
2.
Menyenaraikan
sumbangan tamadun dalam bidang pertadbiran
|
Pendekatan
|
Mengesan maklumat, soal jawab
|
Nilai
|
Menghargai budaya
bangsa, Kegigihan
|
ABM
|
Teks Sejarah Tingkatan 4, peta
dunia
|
Refleksi
|
Bbeberapa istilah
dan nama pemimpin (sumbangan – bidangan pentadbiran) agak sukar disebut dan
mungkin agak sukar diingati – perlu bentuk cara untuk mudahkan pelajar ingat.
|
Tarikh / Hari
|
Jumaat (24.1.2014)
|
Masa
|
0940-1040
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
29 orang
|
Tajuk Am
|
Pembentangan 2. Ekonomi
(Industri Kecil Sederhana-IKS)
|
Subtajuk
|
a.Pengenalan & kriteria IKS
b.Masalah2 IKS
c.Strategi meningkatkan IKS
|
Objektif
|
i.Menyatakan
sekurang-kurangkan empat masalah IKS
ii.Menyatakan
sekurang-kurangnya empat strategi meningkatkan IKS
|
Aktiviti
|
a. Pembentangan ’powerpoint’
b. Soal jawab
|
BBM
|
LCD dan Laptop
|
Refleksi
|
Tarikh / Hari
|
Sabtu (25.1.2014)
|
Masa
|
0925 – 1025
|
Mata pelajaran
|
Pengajian Am
|
Tingkatan
|
6AK3
|
Jumlah Pelajar
|
29 orang
|
Tajuk
|
Kerja Kursus PBS –Ekologi dan
Sukan
|
Objektif
|
1. Pelajar telah menyatakan 2 – 3 objektif kajian.
2. Pelajar dapat merangka borang soal selidik yang
sesuai dengan kajian.
|
Aktiviti
|
a. Penerangan
b. Soal jawab
|
BBM
|
Bahan edaran MPM
|
Refleksi
|
Sebahagian pelajar masih
kurang mahir membuat borang soal selidik yang ringkas dan menepati objektif
kajian .
|
Hari /Tarikh
|
Sabtu -25 Januari
2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
|
Tingkatan
|
4K9
|
Masa
|
1025 – 1125
|
Tajuk
|
Tamadun Awal Dunia –
Tamadun Indus (Latihan Kertas 3)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
i. Menyenaraikan
ciri-ciri setiap Tamadun Awal Dunia.
ii. Menghuraikan 3 –
4 sumbangan setiap tamadun.
iii. Memahami teknik
menjawab Kertas 3 dalam bentuk karangan.
|
Pendekatan
|
Mengesan maklumat,
soal jawab
|
Nilai
|
Menghargai budaya bangsa, Kegigihan
|
ABM
|
Teks Sejarah
Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Pelajar dibimbing menjawab latihan. Cuma 11 orang sahaja
pelajar hadir. Sambungan latihan akan dibuat pada Rabu 29 Januari.
|
No comments:
Post a Comment